ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΧΡΕΟΣ Βόμβα: Πάνω από 90 δισ. τα χρέη σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία - Δεν πληρώνει κανείς, όλοι περιμένουν τις 100 δόσεις.
Πλώρη για τα 100 δις ευρώ έχουν πάρει τα ληξιπρόθεσμα χρέη σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία προκαλώντας τεράστιο πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο. Οι Ελληνες είτε δεν έχουν να πληρώσουν είτε περιμένουν πότε θα τεθούν σε ισχύ οι νέες, ευνοϊκές ρυθμίσεις που προβλέπουν την εξόφληση των οφειλών σε 72 έως 100 δόσεις που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση. Το καθυστερημένο «πράσινο φως» από την τρόικα οδήγησε σε νέα έκρηξη των ληξιπρόθεσμων τα οποία πλέον αγγίζουν τα 90 δις ευρώ κι αν δεν γίνει κάτι άμεσα τότε θα πρόκειται για μια «βόμβα» έτοιμη να εκραγεί. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξήθηκαν κατά 1,4 δις ευρώ μέσα σε μόλις έναν μήνα. Αλλά χειρότερη είναι πλέον η κατάσταση στα Ταμείο όπου κανείς δεν πληρώνει εισφορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν χθες, τους 549.151 έφτασαν το Σεπτέμβριο οι εργοδότες που χρωστούν στο ΙΚΑ εισφορές της περιόδου από 1/1/2013 και μετά, αριθμός αυξημένος κατά 20.683 σε σύγκριση με τον Αύγουστο και κατά 120.695 σε σχέση με τον Απρίλιο (ήταν 428.456). Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΚΑ, μόνο 18.056 οφειλέτες (ποσοστό 3,28% του συνολικού αριθμού των εργοδοτών που χρωστούν εισφορές) ήταν ενταγμένοι στην “πάγια” ρύθμιση των οφειλών. Αύξηση εμφανίζει και ο αριθμός όσων χρωστούν παλαιές εισφορές (έως 31/12/2012). Ο αριθμός τους έφτασε το Σεπτέμβριο τους 470.027 από 381.401 που ήταν τον Απρίλιο ενώ σε ρύθμιση οφειλών παραμένουν καταβάλλοντας τις δόσεις μόνο οι 22.652 (ποσοστό 4, 82%). Να σημειωθεί ότι πολλοί από τους παραπάνω οφειλέτες περιλαμβάνονται στον κατάλογο τόσο των οφειλετών έως 31/12/2012 όσο και εκείνων που δημιουργήθηκαν μετά την 1/1/2013. Στελέχη του ΙΚΑ εκτιμούν ότι στην αύξηση του αριθμού των οφειλετών έχει συμβάλει καθοριστικά η αναμονή της νέας ρύθμισης που η κυβέρνηση επιδιώκει να “κλειδώσει” με τους δανειστές το συντομότερο δυνατό (ίσως και την ερχόμενη εβδομάδα). Τα ίδια στελέχη υπενθυμίζουν, τέλος, ότι προϋπόθεση για την ένταξη στις νέες ρυθμίσεις θα είναι η καταβολή των τρεχουσών εισφορών. Ακολουθώντας σκληρή γραμμή, προκειμένου να ανακόψει το κύμα των χρεών, η Διοίκηση του Ταμείου μέσα στους 9 πρώτους μήνες του έτους, έχει προχωρήσει σε 4.959 κατασχέσεις κινητής περιουσίας, σε 796 κατασχέσεις ακινήτων και σε 667 πλειστηριασμούς, διαμηνύοντας ότι θα υπάρξει ανάλογη συνέχεια για όσους δεν τακτοποιήσουν τις οφειλές τους. Όπως αναφέρει το iefimerida.gr, την «ασφυξία» στην αγορά αποτυπώνουν, επίσης, οι χιλιάδες προσφυγές στα Διοικητικά δικαστήρια, που συσσωρεύονται με απίστευτους ρυθμούς μήνα με το μήνα. Μόνο στα Διοικητικά Πρωτοδικεία είναι σε εκκρεμότητα 319.226 υποθέσεις, που στρέφονται κατά προστίμων και πρόσθετων φόρων, εκ των οποίων οι 15.492 προστέθηκαν σε ένα μόλις 3μηνο! Ακόμα και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, περιμένουν για εκδίκαση 5.400 υποθέσεις, εκ των οποίων οι 2.376 αφορούν σε διαφορές με το υπουργείο Οικονομικών, που δεν ξεπερνούν τις 10.000 ευρώ! Επίσης, στα Πρωτοδικεία εκκρεμούν 2.813 αιτήσεις πτώχευσης, εκ των οποίων οι 146 υποβλήθηκαν το τελευταίο τρίμηνο, ενώ στα Εφετεία περιμένουν προς εκδίκαση άλλες 39 υποθέσεις.
Ξεκίνησα εντελώς διαφορετικά το σημερινό θέμα, και το έστειλα για δημοσίευση πριν το παιχνίδι. Ο Κώστας Γιαννακίδης, όμως, μου συνέστησε να περιμένω. «Πρέπει να προβλέψουμε την πιθανότητα να γίνουν επεισόδια», μου έγραψε. Μα, δεν υπάρχουν
οργανωμένοι οπαδοί της Αλβανίας στο γήπεδο, ανταπάντησα. Φευ. Βαλκάνια. Όσοι είχαν προβλέψει ότι το ζευγάρι Σερβία-Αλβανία «μυρίζει μπαρούτι» πέτυχαν διάνα. Το παιχνίδι διεκόπη και οι υπαίτιοι όσο εύκολο είναι με μια πρώτη ματιά να τους εντοπίσεις, άλλο τόσο δύσκολο να τους σταματήσεις. Δυστυχώς, θα το ξανακάνουν.
Λίγο πριν τη λήξη του πρώτου ημίχρονο, ένα τηλεκατευθυνόμενο αεροπλανάκι, ίπταται πάνω από τα κεφάλια θεατών και παικτών και μεταφέρει ένα κουρέλι που απεικονίζει τη «μεγάλη Αλβανία». Εκπληκτικό γεγονός, αν λάβουμε υπόψη ότι το ματς γινόταν στο Βελιγράδι και τα μέτρα ασφαλείας υπήρξαν δρακόντεια. 3500 αστυνομικοί ήταν επιφορτισμένοι με την ασφάλεια. Στους περίπου 40 Αλβανούς «επίσημους» που ταξίδεψαν, έγινε «υποδοχή» στο αστυνομικό σταθμό του αεροδρομίου και, εννοείται, εξονυχιστικός έλεγχος. Η Σερβική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία, εκτός του ότι δεν έδωσε εισιτήρια σε πολίτες του Κοσσόβου, το ίδιο έκανε και με οργανωμένους οπαδούς από Αλβανία. Μάλιστα, είχε ενημερώσει ότι ούτε απλό κασκόλ ή t-shirt με σύμβολα της Αλβανίας δεν θα επέτρεπε. Κι όμως, έγινε η μεγαλύτερη δυνατή πρόκληση που θα μπορούσε να γίνει. Και όπως είναι, δυστυχώς, λογικό, όταν μιλάμε για Βαλκάνια, ακολούθησε χαμός. Εισβολή οπαδών στο γήπεδο, μεταξύ αυτών, όπως είναι επόμενο, σεσημασμένοι εθνικιστές, προπηλακισμός των παικτών της Αλβανίας, βία μεταξύ οπαδών και αστυνομίας. Και πιο πριν υπήρχαν αντικείμενα, σκληρά μαρκαρίσματα, συνθήματα μίσους – ένα από τα οποία έλεγε «σκοτώστε τους Κροάτες για να μην έχουν οι Αλβανοί αδέλφια». Γενικά, μια τυπική βαλκανική συνάντηση. Που, τι και αν είναι το 2014, εμείς παραμένουμε περίπου δυο αιώνες πίσω. Κανονικά, δεν έπρεπε να είναι δύσκολη η πρόβλεψη των επεισοδίων.
Παρακολουθώντας μερικούς συναδέλφους από την χώρα καταγωγής μου, αλλά και άτομα με δράση στα social media, μ’ είχε πιάσει φόβος, ομολογώ. Ήλπιζα, όμως, ότι η απαγόρευση παρουσίας οπαδών της Αλβανίας ήταν το σωστό «φάρμακο». Τώρα, βέβαια, δεν είμαι ο μόνος που το πιστεύω. Μπορεί να υπήρχε αιματοχυσία. Οι αθεόφοβοι, όμως, άνθρωποι που, ως επί το πλείστον, δεν μπορούν να προβλέψουν ότι μετά τη Κυριακή έρχεται Δευτέρα, ωρύονταν επειδή «η Σερβία δεν αφήνει τους Αλβανούς να δουν την ομάδα τους». Και αν γίνουν επεισόδια; τους ρωτούσα. «Θα φταίνε οι Σέρβοι» η άμεση απάντηση. Κλασική στενοκέφαλη εθνικιστική απάντηση. Πάντα «φταίνε οι άλλοι».
Μα, το χειρότερο θα ερχόταν μετά. Με το που διεκόπη το ματς, μια συγχορδία εθνικιστών «ξεχύθηκε» στα social media, κυρίως εκεί, με τεράστιο μίσος για τους Σέρβους. Για όλους τους Σέρβους. Δεν μπόρεσα σχεδόν να αρθρώσω λέξη. Άνθρωποι που κάνουν τον πολιτισμένο και προοδευτικό, όταν πρόκειται για τους άλλους, υπερασπίστηκαν με πάθος το κουρέλι που κατέβηκε στο γήπεδο από αέρος. Άνθρωποι που τους διαβάζεις να μιλάνε καθημερινά για «την Ευρώπη στην οποία ανήκει η Αλβανία», έβγαλαν τα πιο πρωτόγονα εθνικιστικά ένστικτα. Άνθρωποι που ασκούν την πιο σκληρή κριτική «στους εθνικιστές των Βαλκανίων», έβγαλαν το πιο σκοτεινό εθνικιστικό τους πρόσωπο. Κοινοποίησαν στις σελίδες τους «σημαία» που απεικονίζει τη «μεγάλη Αλβανία», άνθρωποι που τους είχα δει να είναι λυσσαλέα πολέμιοι των ακροδεξιών. Δεν έχω λόγια, κυριολεκτικά, να περιγράψω αυτό που αντίκρισαν τα μάτια μου.
Μιλάω μόνο για Αλβανούς (το ίδιο συνέβη και με Σέρβους) επειδή η καταγωγή μου τυγχάνει να είναι από εκεί. Και με τέτοιους ανθρώπους, δεν θέλω να έχω καμία σχέση. Με αποκάλεσαν ήδη «προδότη» και «πουλημένο», μα απέναντι σε αυτή τη «σημαία»-κουρέλι που αυτοί υπερασπίζονται, εννοείται ότι είμαι ορκισμένος εχθρός και «προδότης». Αυτή την «πατρίδα», σας την έχω χαρίσει. Δεν είναι δική μου «πατρίδα». Η δική μου πατρίδα, δεν θέλει εδάφη των άλλων. Η δική μου πατρίδα, δεν θέλει αίμα. Η δική μου πατρίδα, δεν μισεί τους γείτονες. Η δική μου πατρίδα, δεν προκαλεί τους γείτονες, μέσα στο σπίτι τους. Χάρισμά σας, λοιπόν, μια τέτοια «πατρίδα» και μια τέτοια «σημαία».
του niko ago( Αλβανικής καταγωγής) απο το protagon.gr
ΞΕΦΥΛΙΣΤΕ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ NATIONAL GEOGRAPHIC , ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟΥ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ. ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΜΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ. ΕΙΝΑΙ Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΕΚΕΙ ΣΤΗΝ ΑΜΦΙΠΟΛΗ; ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΤΕΚΜΗΡΩΜΕΝΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΞΕΦΥΛΙΣΘΕΙ, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ΄
«Το τεύχος τού National Geographic για την Αμφίπολη!»
Από τα βάθη των αιώνων έρχεται η γνώμη του Πλάτωνα με τη φράση: «Η υπερβολική ελευθερία μεταβάλλεται σε υπερβολική δουλεία και για τον πολίτη και για την πολιτεία».
Ελευθερία σύμφωνα με το λεξικό Τριανταφυλλίδη είναι η απουσία περιορισμού, η ιδιότητα ή η κατάσταση εκείνου που δεν εμποδίζεται ή δε δεσμεύεται από κανέναν εξωτερικό ή εσωτερικό παράγοντα, ενώ ελευθεριότητα είναι η έλλειψη προσήλωσης σε κανόνες ηθικής και η ροπή προς την ηδονή ή την ακολασία. Ο άνθρωπος ζει σ’ ένα κοινωνικό σύνολο, δεν είναι μόνος του. Ακριβώς αυτή η κοινωνικότητα του ανθρώπου περιορίζει και την ελευθερία του. Δε ζούμε μόνο σαν άτομα. Ζούμε και σαν κοινωνικό σύνολο. Βρισκόμαστε συνεχώς σε κάποια κοινωνική ομάδα: οικογένεια, σχολείο, χωριό, πόλη, αθλητική ομάδα, οργάνωση, σωματείο, στρατός, περιοχή, κράτος.
Η ομαδική συμβίωση, λοιπόν, επιβάλλει τις οριακές πυραμίδες της ελευθερίας του ατόμου. Δεν μπορεί κανείς να τις υπερβεί, αλλά και αν τις υπερβεί, κινδυνεύει αυτός ο ίδιος να….
….χάσει την ελευθερία του, να δουλωθεί. Δεν είναι πραγματική ελευθερία, όταν ταπεινώνεις, εκθέτεις, υποβιβάζεις το συνάνθρωπό σου, για να προβληθείς εσύ. Αυτό μοιραία, αργά ή γρήγορα, θα έχει και την αντίστροφη φορά. Άλλοι θα σού αποδώσουν κάτι ανάλογο.
Δεν μπορείς να παραβλέπεις το κοινωνικό σύνολο.
Αν εκτραπείς, θα τιμωρηθείς.
Αν παρανομήσεις, θα πληρώσεις.
Αν υποδουλώσεις, θα υποδουλωθείς. «Μάχαιραν έδωκες, μάχαιραν θα λάβης».
Ευκαιριακά μπορεί να έχεις κάποτε μέσα στη ζωή σου προϋποθέσεις μιας ελευθερίας, που υπερβαίνει το όριο ασφαλείας. Είναι τρομερά επικίνδυνο όμως να το περνάς, γιατί τότε η ελευθερία σου θα μετατρέπεται σε δουλεία σε βάρος των άλλων συνανθρώπων σου.
Όλα τα παραπάνω ισχύουν σε φιλελεύθερα άτομα, που βάζουν την δικαιοσύνη, τον αλληλοσεβασμό, την αξιοπρέπεια, την ηθική, τον ανθρωπισμό, την εθνική συνείδηση, την αυτογνωσία, την αυτοκυριαρχία, σαν συμπληρωματικές αρετές της ελευθερίας, την οριοθετούν και τη διατηρούν στα σωστά πλαίσια.
Τα όρια της ελευθερίας βρίσκονται ακριβώς εκεί, όπου η ελευθερία του ενός δεν περιορίζει την ελευθερία του’ άλλου. Όταν τα περάσεις αυτά ή τα μέλη της κοινωνίας που ζουν μαζί σου, τότε πηγαίνεις στην ελευθεριότητα, και θα ζήσεις τις συνέπειες των πράξεων των άλλων.
Η γελοία κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα έχει σχολιαστεί πάμπολλες φορές στο blog μας. Μπορεί όσο περνάει ο καιρός να γίνεται όλο και χειρότερη, αφού ο συνδυασμός βλακείας, ασχετοσύνης και αδράνειας είναι εκρηκτικός, αλλά δεν έχει νόημα να λες/γράφεις τα ίδια πράγματα.
Επομένως, δεν θέλουμε να ασχοληθούμε ξανά με τους πανηλίθιους ακροδεξιούς με τα αστεία ονόματα, τους εκβιασμούς των αγορών, τις ασυναρτησίες του Σύριζα και την αβάστακτη δουλοπρέπεια του έλληνα, που υποτίθεται ότι είναι βαρύμαγκας, αλλά έχει χρεώσει μέχρι και τα εγγόνια του για να μην χάσει τον μισθό των 400 ευρώ και τη σύνταξη των 500 ευρώ, που σύντομα θα γίνει 360 ευρώ.
Θεωρούμε ότι είναι προτιμότερο να ασχοληθούμε με κάποιους ήρωες που εδώ και μέρες μας βάζουν τα γυαλιά και προσφέρουνε δωρεάν μαθήματα θάρρους και αξιοπρέπειας στον υπόλοιπο πλανήτη. Μιλάμε για τον περήφανο κουρδικό λαό που μάχεται εναντίον των τζιχαντιστών στην πόλη Κομπάνι για να υπερασπιστεί τη ζωή του και μόνο αυτή. Ανεξάρτητα απο την έκβαση του πολέμου, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι μιλάμε για ένα θαύμα:
Αν οι Κούρδοι κερδίσουν θα πάρουν τα εύσημα απο τους κάθε λογής καλογυαλισμένους γραβατάκηδες σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία, θα γίνουν αφιέρωμα στα παγκόσμια τηλεοπτικά κανάλια από τις δημοσιογραφικές πουτάνες, θα αναγνωριστεί η σωτήρια πράξη τους από τις δημοκρατικές κυβερνήσεις και τέλος. Θα συνεχίσουν να μην έχουν κράτος, να μην έχουν γεωγραφικά σύνορα και να μην ξέρουν κυριολεκτικά τι θα τους ξημερώσει αύριο.
Αν όμως χάσουν θα πεθάνουν όλοι με φρικτό τρόπο και οι πιο τυχεροί θα ζήσουν για να γίνουν σεξουαλικοί σκλάβοι των πανηλιθίων οπαδών του Μωάμεθ που θεωρούν ότι οι πάντες πρέπει να ασπαστούν το Ισλάμ στο 2014 για ένα καλύτερο μέλλον. Ο κουρδικός λαός παλεύει για την ύπαρξη του ενάντια σε όλους. Οι τούρκοι γείτονες τους περιμένουν το νικητή για να χαράξουν πολιτική και βρίσκουν την ιδανική ευκαιρία για να τους βομβαρδίσουν, οι ευρωπαίοι και τα τσιράκια τους, δηλαδή οι έλληνες, ξύνουν τα φρύδια τους στον καναπέ, οι βαλκάνιοι έχουν ξεκινήσει τον διαγωνισμού εθνικισμού με έπαθλο την ισόβια εξαθλίωση, ενώ οι αμερικάνοι και οι ρώσοι συμφωνούνε ότι πρέπει να αναλάβουν δράση "σε κάποια φάση".
Ο αδάμαστος κουρδικός λαός όμως συνεχίζει να πολεμάει με τρομερή αυταπάρνηση. Πολεμάει κάθε ώρα και κάθε μέρα εναντίον ενός πιο οργανωμένου και πιο εξοπλισμένου στρατού. Οι ικανότητες τον Κούρδων στον ανταρτοπόλεμο είναι εκπληκτικές. Δεν τους νοιάζει το χρηματιστήριο, οι αγορές, οι τράπεζες, τα μνημόνια, τα ομόλογα, τα άλογα και τα παράλογα. Σε περίπτωση νίκης δεν θα αλλάξει τίποτα στη ζωή τους, σε περίπτωση ήττας θα κρεμαστούν και θα χάσουν τα κεφάλια τους. Είναι μία όαση ελπίδας σε αυτή την κωλοεποχή που ζούμε και ταυτόχρονα είναι μία έμπρακτη απόδειξη οτι η λέξη Κούρδος συμπίπτει με την περσική λέξη Κιούρτ, που σημαίνει ήρωας.
Το ελάχιστο που έχουμε να κάνουμε είναι να ευχηθούμε μέσα απο την καρδιά μας καλή επιτυχία στους Κούρδους και στον τίμιο αγώνα τους.
Οι ένστολοι θυμίζουν στο Μαξίμου πως υπάρχει Σύνταγμα και Νόμοι
Γράφει ο Γρηγόρης Σταματιάδης
Το άγριο φιλελεύθερο κράτος που θέλει να πληρώνεται αλλά να μην πληρώνει, που θέλει να φυλακίζει για χρέη αλλά να μην φυλακίζεται, που θέλει να αυθαιρετεί κατά βούληση αλλά μην αμφισβητείται, βρίσκει το μάστορά του στους ένστολους.
Αποφάσεις των δικαστηρίων και ειδικότερα του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν εφαρμόζονται. Δεν είναι η πρώτη φορά. Επεισοδιακή αρχή επι κυβερνητικής προεδρίας Σαμαρά, είχε γίνει, όταν έπεσε το μαύρο στην ΕΡΤ. Τότε το Μαξίμου και ειδικά το πρωθυπουργικό επιτελείο που είχε εισηγηθεί αυτή τη «δημοκρατική ανωμαλία» δεν εισάκουσε τις αποφάσεις της δικαιοσύνης, επαναφέροντας το σήμα στους δικούς του ρυθμούς και χρόνους. Ακόμη είχε χαρακτηρίσει ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ που είχαν αντιδράσει σφόδρα, ως παράγοντες αποσταθεροποίησης.
Σήμερα οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης για αποκατάσταση των μισθών σε συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, δεν εφαρμόζονται. Ο φρέσκος αλλά προκλητικός νέος υπουργός Οικονομικών αποδεικνύεται «γεράκι» των οικονομικών δεικτών, όταν δηλώνει πως τα δικαστήρια δεν ασκούν πολιτική..
Άρα για την αποκατάσταση της νομιμότητας ποια είναι υπεύθυνη και αρμόδια, μήπως η Τρόικα;; Οι Τράπεζες;; Τα λόμπυ;; Τα κτηματομεσιτικά funds;; Ποιος;
Επί της ουσίας αποδεικνύεται πως επί πρωθυπουργίας Αντώνη Σαμαρά ακόμη και οι παραδοσιακές «δεξιές» κοινωνικές ομάδες, όπως οι ένστολοι, αντιμετωπίστηκαν με φωτιά και τσεκούρι. Αντιμετωπίστηκαν με περίσσια προχειρότητα και αλαζονεία, αφού οι κόλακες της αυλής Μαξίμου, είναι πεπεισμένοι πως όσο και αν βασανίζεις τους παραδοσιακούς σου ψηφοφόρους αυτοί θα τρέχουν πίσω από τον Μέγα ηγέτη..
Λανθασμένος o συλλογισμός τύπου Κολομβίας. Αφού κάποια στιγμή, με κάποιο τρόπο ακόμη και στις πιο παρηκμασμένες αποικίες εφαρμόζεται κάποιος νόμος..
Αυτό ήρθε να θυμίσει η μήνυση των ενστόλων κατά Χαρδούβελη και Σταϊκούρα. Αν ακολουθήσουν κι άλλες μηνύσεις, ίσως οι ακραίοι σύμβουλοι του Μαξίμου, να υποχρεωθούν να ακούσουν τις κεντρώες φωνές της συγκυβέρνησης. Αν δεν συμμορφωθούν προς αυτό, τότε οι εκλογές φαντάζουν μονόδρομος.
Υ.Γ. Μιλάμε για τους ένστολους που αναχαιτίζουν στο Αιγαίο και σκοτώνονται για 1.000 ευρώ και για τους αστυνομικούς που τρώνε τη σφαίρα του κάθε διεστραμμένου Μαζιώτη και ανώμαλης Ρούπα για 800 ευρώ..
- NewsbombΤελευταία ανανέωση: Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014 09:14
Το θέμα επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα είναι και πάλι έντονα στην επικαιρότητα.
Ολα αυτά τα χρόνια, οι "αγώνες" Ελλήνων πολιτικών, όπως της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρης- από την θέση της υπουργού πολιτισμού- είχαν "παγώσει". Τότε, δεν είχαμε το Σύγχρονο μουσείο της Ακρόπολης. Κάτι που οι Βρετανοί έβρισκαν ως δικαιολογία για να μην επιστρέψουν τις αρχαιότητες. Σήμερα όμως αυτό δεν στέκει ως δικαιολογία. Γι αυτό όλο και πληθαίνουν οι φωνές επωνύμων , για την επιστροφή των Γλυπτών στην Πατρίδα τους. Ας θυμηθούμε όμως πως έγινε η "κλοπή τους".
Η τελευταία επίσκεψη της δικηγόρου Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνεϊ αλλά και του προέδρου της διεθνούς επιτροπής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα Ρόμπερτ Χιλ, άνοιξε πάλι το επίμαχο θέμα.
Η Αμάλ Αλαμουντίν χαρακτήρισε δίκαιο το ελληνικό αίτημα να επιστραφούν στη χώρα τους τα Γλυπτά του Παρθενώνα, κάτι που όπως είπε πρέπει να αναγνωρίσει και το Βρετανικό Μουσείο. Η σύζυγος του Τζορτζ Κλούνεϊ τόνισε επίσης ότι ο Παρθενώνας εκπροσωπεί την κοιτίδα του σύγχρονου πολιτισμού.
Την ίδια ώρα, στη βρετανική Βουλή έγινε στην κυριολεξία "χαμός".
Όλα άρχισαν, όταν ο Τζορτζ 'Αντριου κατέθεσε ερώτηση για να διερευνήσει τις προθέσεις της βρετανικής κυβέρνησης στην πρόταση της Ουνέσκο. Η ερώτηση είχε την εξής διατύπωση. "Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης στην πρόταση της Ουνέσκο να μεσολαβήσει για την Ελλάδα στο Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα;".
Ο βουλευτής των Φιλελεύθερων Δημοκρατών επισήμανε, όσο πιο εμφατικά μπορούσε, ότι η χώρα του θα πρέπει να ενεργήσει γενναιόδωρα: "Είναι γεγονός ότι η παρέλαση κλεμμένων λαφύρων από το κατά τ' άλλα εξαιρετικό Βρετανικό Μουσείο, είναι κάτι το οποίο πιστεύω ότι αποτελεί ντροπή γι' αυτή τη χώρα. Σίγουρα το Ηνωμένο Βασίλειο χρειάζεται τώρα να συμμετέχει εποικοδομητικά, να ενεργήσει γενναιόδωρα και να αναγνωρίσει ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Αθήνα".
Υποστηρικτής του και ο βουλευτής των Εργατικών, Τζέρεμι Κόρμπιν, ο οποίος τόνισε ότι τα αντικείμενα αυτά έχουν βασικά κλαπεί από τον λαό της Ελλάδος. "Υπάρχουν πολύ δυνατά συναισθήματα γι' αυτό το θέμα στην Ελλάδα. Πιθανότατα οι σχέσεις μας με την Ελλάδα να βελτιωθούν αν υιοθετήσουμε εποικοδομητικά τη θέση επιστροφής κάποιων, αν όχι όλων των αντικειμένων", είπε χαρακτηριστικά.
Η θέση όμως της υφυπουργού Πολιτισμού, Έλεν Γκραντ, ήταν διαφορετική.
"Είναι ξεκάθαρο ότι τα γλυπτά ανήκουν νόμιμα στο Βρετανικό Μουσείο, στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι και μάλιστα δωρεάν".
Το χρονικό της αφαίρεσης των μαρμάρων
Βρισκόμαστε στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο Ναπολέων σκέφτεται να αποπειραθεί να εισβάλει στην Αγγλία. Αποφασίζει να μην το πράξει. Αντί αυτού εισβάλει στην Αίγυπτο αποσπώντας την από την τουρκική κυριαρχία, γεγονός που δυσαρεστεί πολύ τους Τούρκους. Διακόπτουν τις διπλωματικές σχέσεις με τη Γαλλία και κηρύσσουν πόλεμο. Η Βρετανία βρίσκει ότι αυτή είναι μια πρώτης τάξεως στιγμή να διορίσει πρεσβευτή στην Τουρκία. Τα καθήκοντα αναλαμβάνει ο Λόρδος Elgin. Ο λόρδος Έλγιν Ο Thomas Bruce, έβδομος κόμης του Elgin, που μόλις έχει παντρευτεί την όμορφη Mary Nisbett, υποσχέθηκε στην πλούσια σύζυγό του ένα υπέροχο αρχοντικό σπίτι ως δώρο για το γάμο. Εκείνη την εποχή κάθε τι ελληνικό είχε γίνει μόδα στη Μεγάλη Βρετανία. Η εκτίμηση του λόρδου Έλγιν για την ελληνική τέχνη και την αρχιτεκτονική συνδυασμένη με την επιθυμία του να γίνει ζηλευτός από τα υπόλοιπα μέλη της υψηλής Βρετανικής κοινωνίας τον παρακίνησε να προσλάβει τον Thomas Harrison, έναν αρχιτέκτονα που είχε σπουδάσει την ελληνική και τη ρωμαϊκή τεχνοτροπία, για να σχεδιάσει το νέο του σπίτι, το Broom Hall, με κλασσικό ελληνικό ύφος.
Ο αρχιτέκτονας του, του μιλάει για τα θαύματα της ελληνικής αρχιτεκτονικής και γλυπτικής και του λέει πως θα ήταν μια θαυμάσια ιδέα να κάνει αντίγραφα από τα πραγματικά έργα στην Αθήνα. «Θαυμάσιο πράγματι» λέει ο Elgin. Αρχίζει να συγκροτεί μια ομάδα ανθρώπων που θα μπορούσαν να κάνουν αρχιτεκτονικά σχέδια με επικεφαλής έναν ικανό ζωγράφο που δεν ήταν άλλος από τον ιταλό Giovanni Battista Lusieri.
Ο στόχος του Έλγιν ενδυναμώθηκε ακόμα περισσότερο το 1799, όταν διορίστηκε πρέσβης της Βρετανίας στην Οθωμανική αυτοκρατορία και μετατέθηκε στην Κωνσταντινούπολη, στην Τουρκία. Οι Τούρκοι είχαν ήδη κατακτήσει την Ελλάδα και κατείχαν και ήλεγχαν όλες τις περιοχές, συμπεριλαμβανομένης, φυσικά, της Αθήνας.
Το 1800 έστειλε τεχνίτες του στην Αθήνα. Το συνεργείο είχε αρχικώς την αποστολή να σχεδιάσει τα μνημεία και να λάβει εκμαγεία για τη διακόσμηση της έπαυλης του λόρδου στη Σκωτία. Την εποχή εκείνη ο Έλγιν δεν είχε διανοηθεί τη δυνατότητα αφαίρεσης γλυπτών από την Αθηναϊκή Ακρόπολη.
Όταν τα διεθνή πολιτικά γεγονότα οδήγησαν την Τουρκία σε συμμαχία με τη Μ. Βρετανία εναντίον της Γαλλίας, ο Σουλτάνος έδειξε την εύνοιά του στον Έλγιν ως βρετανό πρεσβευτή, ο οποίος και άδραξε την ευκαιρία για να ωφεληθεί προσωπικά και ν' αποκτήσει μια τεράστια συλλογή από αρχαιότητες. Τότε έστρεψε την προσοχή του στα μνημεία της Ακρόπολης (κυρίως στον Παρθενώνα), στα οποία ήταν πολύ δύσκολο να πλησιάσει κανείς και από τα οποία δεν είχε δοθεί ποτέ άδεια αφαίρεσης γλυπτών.
Πολλά έχουν ειπωθεί και συνεχίζονται να λέγονται για το πόσο λίγο ενδιαφέρον εκδήλωναν οι Τούρκοι για τους θησαυρούς της Ακρόπολης. Εν τούτοις, χρειάστηκαν 6 μήνες για να επιτραπεί η είσοδος στην ομάδα του Elgin. Αλλά τα κατάφεραν με 5 λίρες , στο χέρι του στρατιωτικού κυβερνήτη, για κάθε επίσκεψη. Αυτό εγκαινίασε μια διαδικασία δωροδοκίας και διαφθοράς των αξιωματικών που δεν θα σταματούσε μέχρι να συσκευαστούν και να φορτωθούν τα μάρμαρα για την Αγγλία.
Όμως όταν στήθηκαν οι σκαλωσιές και τα αντίγραφα ήταν έτοιμα να γίνουν, ξαφνικά έφθασαν φήμες για προετοιμασία στρατιωτικής δράσης των Γάλλων. Ο Τούρκος κυβερνήτης διέταξε την ομάδα του Elgin να κατέβει από την Ακρόπολη. Με 5 λίρες την επίσκεψη ή όχι, η πρόσβαση στην Ακρόπολη ήταν απαγορευμένη. Μόνο ένας τρόπος υπήρχε για να τους επιτραπεί η είσοδος ξανά. Να χρησιμοποιήσει ο Elgin την επιρροή του πάνω στο Σουλτάνο στην Κων/πολη, ν΄ αποσπάσει ένα έγγραφο το λεγόμενο φιρμάνι που θα διέταζε τις αρχές των Αθηνών να επιτρέψουν τη συνέχιση των εργασιών.
Ο Αιδεσιμότατος Hunt πηγαίνει στην Κων/πολη να συναντήσει τον Λόρδο Elgin. Ζητά στο έγγραφο να αναφέρεται ότι οι καλλιτέχνες είναι αποκλειστικά στην υπηρεσία του Βρετανού Πρεσβευτή . Ο Elgin επισκέπτεται την Πύλη τον Ιούλιο του 1801 και αποσπά το φιρμάνι.
Το κείμενο του εγγράφου είναι μάλλον ύπουλα συντεταγμένο:
«Οι καλλιτέχνες να μη συναντήσουν αντίδραση στο να περπατήσουν, να επιθεωρήσουν, να μελετήσουν τις μορφές και τα κτίρια που επιθυμούν να σχεδιάσουν ή να αντιγράψουν, ή στο να τοποθετήσουν σκαλωσιές γύρω από τον αρχαίο ναό, ή στο να αντιγράψουν σε ασβεστόλιθο ή σε γύψο τα αναφερόμενα κοσμήματα και μορφές ή στο να σκάψουν, αν το βρίσκουν αναγκαίο, σε αναζήτηση επιγραφών ανάμεσα στα απορρίμματα. Ούτε να παρεμποδιστούν από το να πάρουν οποιαδήποτε κομμάτια από πέτρες με επιγραφές ή με μορφές».
(Η μετάφραση του Hunt που παρουσιάστηκε αργότερα στην Εξεταστική Επιτροπή λέει «Qualche pezzi di pietra» δηλ. μερικά κομμάτια από πέτρα). Οι εντολές αυτές δόθηκαν στους Κυβερνήτες και το σημείο αυτό τονίζεται στο φιρμάνι, «χάριν των λαμπρών σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες», «Ιδιαίτερα αφού δεν βλάπτουν τα αναφερόμενα κτίρια επιθεωρώντας τα, μελετώντας τα και σχεδιάζοντάς τα».
Ταυτόχρονα, με τα άφθονα δώρα προς τους Τούρκους της Κωνσταντινούπολης και της Αθήνας και με δωροδοκίες και εξαπατήσεις ο Έλγιν έπεισε τους Τούρκους προεστώτες της Αθήνας να σιωπήσουν όσο τα συνεργεία του αφαιρούσαν τα τμήματα του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα που είχαν επιλέξει. Ο Έλγιν ποτέ δεν εξασφάλισε επίσημη άδεια από τον ίδιο το Σουλτάνο για την αφαίρεση του γλυπτού και αρχιτεκτονικού διακόσμου του μνημείου, αφού μόνο εκείνος είχε τη δικαιοδοσία να παραχωρήσει τέτοια άδεια.
Αντιθέτως χρησιμοποίησε με έντεχνο τρόπο την φιλική επιστολή του Καϊμακάμη, Τούρκου αξιωματούχου, ο οποίος εκείνη την εποχή αντικαθιστούσε τον Μέγα Βεζίρη στην Κωνσταντινούπολη. Η επιστολή που του δόθηκε ανεπίσημα ως χάρη, προέτρεπε τις Τουρκικές αρχές στην Αθήνα να επιτρέψουν στα συνεργεία του Έλγιν να σχεδιάσουν, να λάβουν εκμαγεία και να διενεργήσουν ανασκαφή γύρω από τα θεμέλια του Παρθενώνα, όπου ίσως βρισκόταν θαμμένη κάποια επιγραφή ή ανάγλυφο, με τον όρο ότι δεν θα βλάπτονταν με κανένα τρόπο τα μνημεία.
Πριν καλά καλά φθάσει το φιρμάνι στην Αθήνα, γίνεται μια φοβερή επίθεση πάνω σ΄ ένα οικοδόμημα που μέχρι σήμερα θεωρείται από πολλούς, η ευγενέστερη και ωραιότερη από τις ανθρώπινες δημιουργίες. Όταν έγινε η έφοδος στην πύλη των Καρυάτιδων ο πυρετός ανέβηκε τόσο που ο Αιδεσιμότατος Hunt έριξε την ιδέα να μετακινηθεί όλο το κτίριο αν από τη Βρετανική πολεμική μηχανή μπορούσε να αποσταλεί ένας άνθρωπος γι΄ αυτό. Ο Elgin ανατρίχιασε με την ιδέα και ζήτησε να σταλεί ένα καράβι. Το αίτημα δεν θεωρήθηκε εξωφρενικό, αλλά εκείνη τη στιγμή, δεν υπήρχε διαθέσιμο καράβι.
Από το 1801 έως το 1804 τα συνεργεία του Έλγιν δρούσαν στην Ακρόπολη, προκαλώντας σημαντικές ζημίες στα γλυπτά και το ίδιο το μνημείο, αποσπώντας και διαμελίζοντας ένα σημαντικό μέρος (περίπου το ήμισυ) από το σωζόμενο γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, μαζί με ορισμένα αρχιτεκτονικά μέλη, όπως ένα κιονόκρανο και ένα σπόνδυλο από κίονα. Σήμερα μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου βρίσκονται διαμελισμένα πολλά τμήματα συχνά από το ίδιο γλυπτό.
Τον Ιανουάριο του 1804 έφτασαν στο Λονδίνο τα πρώτο 65 κιβώτια. Εκεί παρέμειναν για δύο χρόνια καθώς ο Έλγιν ήταν φυλακισμένος στη Γαλλία. Η κακή μεταχείριση την οποία υπέστησαν τα μάρμαρα ήταν αναπόφευκτη. Τοποθετήθηκαν στην υγρή και βρώμικη αποθήκη καθώς και έξω στο οικόπεδο της οικίας του Έλγιν, όπου και παρέμειναν για τρία χρόνια, παραδομένα στη διάβρωση που προκαλεί το υγρό κλίμα του Λονδίνου, ενώ εκείνος προσπαθούσε να βρει αγοραστή. Ο Έλγιν επιχείρησε να πουλήσει τα μάρμαρα στη βρετανική κυβέρνηση αλλά το ποσό που ζήτησε ήταν πολύ υψηλό με αποτέλεσμα να του αρνηθούν. Με το πέρασμα των χρόνων, τα μάρμαρα επηρέασαν τη ζωή των ανθρώπων στη Βρετανία. Εκκλησίες, κτίρια και σπίτια χτίζονταν σε κλασικό αρχαιοελληνικό ρυθμό.
Σε επιστολή του το 1815, ο Έλγιν παραδέχεται ότι τα μάρμαρα βρίσκονταν ακόμη στην καρβουναποθήκη του σπιτιού του στο Burlington, εκτεθειμένα στην καταστροφική υγρασία.
Τα «ελγίνεια» μάρμαρα στο Βρετανικό Μουσείο
Η μεταφορά με πλοία αυτών των ανεκτίμητης αξίας αρχαιοτήτων στην Αγγλία αντιμετώπισε δυσκολίες, αφού γινόταν από λιμάνι σε λιμάνι. Ένα πλοίο βούλιαξε και τα γλυπτά, ύστερα από παρατεταμένη έκθεση στην υγρασία των διάφορων λιμανιών, έφτασαν τελικά στη Βρετανία. Στο Λονδίνο μεταφέρθηκαν σε διάφορες αποθήκες, αφού ο Λόρδος Έλγιν είχε χάσει την περιουσία του, εξαιτίας των τεράστιων ποσών που δαπάνησε για τα συνεργεία του, τη μεταφορά των γλυπτών και τις δωροδοκίες των Τούρκων αξιωματούχων, έτσι ώστε να του είναι αδύνατο να τα στεγάσει σε δικό του χώρο. Έτσι ύστερα από την υποθήκευση της συλλογής του από το Βρετανικό κράτος, αναγκάστηκε να πουλήσει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στη Βρετανική Κυβέρνηση, η οποία και τα μετέφερε το 1816 στο Βρετανικό Μουσείο με δαπάνη του Sir Jozeph Duveen.
Πριν από αυτήν την τελική συναλλαγή είχε ανατεθεί σε ειδική Εξεταστική Επιτροπή να μελετήσει τα στοιχεία της υπόθεσης και τα πορίσματά της τέθηκαν υπόψη του Βρετανικού Κοινοβουλίου.
Κατά τη διάρκεια της Κοινοβουλευτικής συνεδρίας που έλαβε χώρα, ακούστηκαν πολλές φωνές που εξέφρασαν σκεπτικισμό και απόρριψη για τις ενέργειες του Έλγιν. Ακόμα και σκέψεις για την επιστροφή των Μαρμάρων διατυπώθηκαν τότε για πρώτη φορά. Ισχυρές ενστάσεις ακούστηκαν και εκτός Κοινοβουλίου, με θερμότερο υποστηρικτή τους το Λόρδο Βύρωνα.
Το Δεκέμβριο του 1940, η βουλευτής των Εργατικών κ. Keir ρώτησε τον πρωθυπουργό κ. Winston Churchill εάν τα μάρμαρα θα επιστρέφονταν στην Ελλάδα ως μερική αναγνώριση της αντίστασης που επέδειξε η χώρα αυτή ενάντια στους Γερμανούς και της θυσίας του λαού της. Η απάντηση ήταν αρνητική. Η ερώτηση της κ. Keir συμπίπτει χρονικά με μεγάλο αριθμό επιστολών υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων στην Ελλάδα, τις οποίες δημοσιεύουν οι Times. Το 1941, ο αρχηγός της Εργατικής παράταξης κ.Clement Attlee, μέλος της κυβέρνησης συνασπισμού που βρισκόταν στην ηγεσία την περίοδο του πολέμου, απάντησε στην κ. Keir ότι δεν υπήρχε πρόθεση να ληφθούν μέτρα για την επιστροφή των μαρμάρων.
Από τους 97 σωζόμενους λίθους της ζωφόρου του Παρθενώνα, οι 56 βρίσκονται στο Λονδίνο και οι 40 στην Αθήνα. Από τις 64 σωζόμενες μετόπες, οι 48 βρίσκονται στην Αθήνα και οι 15 στο Λονδίνο. Από τις 28 σωζόμενες μορφές των αετωμάτων, οι 19 βρίσκονται στο Λονδίνο και οι 9 στην Αθήνα.
Η άγνωστη επιστολή του Adair
H επιστολή αυτή έχει ιδιαίτερη αξία για δύο λόγους: πρώτον, γιατί ο συντάκτης της ήταν ο επικεφαλής της βρετανικής διπλωματικής αντιπροσωπείας στην Κωνσταντινούπολη το διάστημα 1809-1810• και, δεύτερον, γιατί ήταν χάρη στις δικές του πολύμηνες προσπάθειες που εκδόθηκε το περίφημο «φιρμάνι» του 1810.
Ας πούμε πριν απ' όλα ότι η γνησιότητα της επιστολής (ακριβέστερα του προσχεδίου της που έχει σωθεί) είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση. Τόσο το μελάνι όσο και το χαρτί είναι της περιόδου στην οποία είναι χρονολογημένη. Επιπλέον μια σύγκριση με τον γραφικό χαρακτήρα του Adair, όπως αυτός μας δίνεται στις υπάρχουσες επιστολές του, δείχνει ξεκάθαρα ότι γράφτηκε από το χέρι του.
Το κείμενο της επιστολής: «Σε απάντηση του ερωτήματος της Εξοχότητάς σας σχετικά με τα μαρμάρινα Γλυπτά που η Εξοχότητά σας συγκέντρωσε στην Αθήνα και για την αποστολή των οποίων σ' αυτή τη χώρα μου ζητήθηκε από τον υπουργό των Εξωτερικών να αποταθώ για άδεια στην τουρκική κυβέρνηση πρέπει να σας πληροφορήσω ότι ο κ. Pisani περισσότερες από μία φορές με διαβεβαίωσε πως η Πύλη αρνείται απολύτως ότι έχετε οποιοδήποτε δικαίωμα κυριότητας σ' αυτά τα γλυπτά. Με την έκφραση αυτή κατάλαβα πως η Πύλη θέλει να πει ότι τα πρόσωπα που σας πούλησαν τα γλυπτά δεν είχαν κανένα δικαίωμα να το πράξουν.
Εν τούτοις επιτρέψτε μου να προσθέσω ότι η πληροφορία αυτή δεν μου δόθηκε σε κάποια επίσημη συζήτηση με τους τούρκους υπουργούς.
Έχω την τιμή να είμαι,
Λόρδε μου,
της Εξοχότητάς σας πειθήνιος και ταπεινός δούλος,
R. Adair
31 Ιουλίου 1811».
Οι διαπραγματεύσεις του Έλγιν
Εχουν περάσει ένας χρόνος και πέντε μήνες από την έκδοση του «φιρμανιού» που επέτρεψε την αναχώρηση της δεύτερης συλλογής από τον Πειραιά με προορισμό τη Μάλτα. H πρώτη απόπειρα του Έλγιν να πουλήσει τη συλλογή του στο βρετανικό κράτος κατέληξε σε αποτυχία στα μέσα του περασμένου Μαΐου. Ο λόγος ήταν η απροθυμία του πρωθυπουργού να εισηγηθεί στο Κοινοβούλιο ποσό μεγαλύτερο των 30.000 λιρών, τη στιγμή που ο Ελγιν ζητούσε περισσότερα από τα διπλά. Φαίνεται ότι εκείνη την εποχή κυκλοφορούσαν στο Λονδίνο διάφορες φήμες σχετικά με τον τρόπο που αποκτήθηκε η συλλογή του, σοβαρότερη από τις οποίες ήταν ασφαλώς ότι η τουρκική κυβέρνηση θεωρούσε την επιχείρηση αφαίρεσης των Γλυπτών παράνομη.
Πράγματι στο ξεκίνημα των διαπραγματεύσεων για την πώληση της συλλογής του ο Ελγιν συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Βουλής των Κοινοτήτων Charles Abbot. Στο ημερολόγιό του ο τελευταίος σημειώνει με αρκετή ειρωνεία (29 Απριλίου 1811):
«Κατόπιν ήρθε ο λόρδος Έλγιν και είπε ότι αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή του, που περιλαμβάνει μαρμάρινα Γλυπτά, εκμαγεία, καλούπια και σχέδια, αντί ποσού ίσου με τις δαπάνες που υπέστη (για να τα συγκεντρώσει), το ύψος του οποίου θα υπολογίσει επιτροπή της Βουλής των Κοινοτήτων. Αντιπαρήλθε όλες τις ερωτήσεις σχετικά με το ζήτημα της ιδιοκτησίας και του δικαιώματος επ' αυτών, θεωρώντας τα όμως εξ ολοκλήρου δικά του. Κάτι το οποίο επιβεβαίωσε πρόσφατα ο κ. Adair, τέως πρεσβευτής μας στην Πύλη, ο οποίος λέει ότι πληροφορήθηκε με κατηγορηματικό τρόπο από την τουρκική κυβέρνηση ότι αυτή αρνείται πλήρως πως έχει δώσει ποτέ εξουσιοδότηση στον λόρδο Έλγιν να απομακρύνει οποιοδήποτε τμήμα της συλλογής του και ότι εξακολουθεί να μην επιτρέπει την απομάκρυνση κάποιων αντικειμένων που έχουν μείνει πίσω».
Δεν είναι γνωστό αν ο ίδιος ο Adair έπαιξε κάποιον ρόλο στη διάδοση της φήμης που τον ήθελε να έχει λάβει διαβεβαίωση από την τουρκική κυβέρνηση για τον παράνομο χαρακτήρα των δραστηριοτήτων του Έλγιν. H αρχή αυτής της φήμης θα πρέπει μάλλον να τοποθετηθεί στην περίοδο της θητείας του στην Κωνσταντινούπολη, όταν στο πλαίσιο των καθηκόντων του ενεργούσε για την έκδοση του «φιρμανιού» του 1810. Έγραφε τότε στον υπουργό Εξωτερικών Γεώργιο Κάνινγκ (25 Σεπτεμβρίου 1809):
«Με τη λήψη του ιδιαιτέρου σας μηνύματος σχετικά με τις αρχαιότητες που συγκέντρωσε ο λόρδος Ελγιν στην Ανατολή δεν παρέλειψα να επαναλάβω το αίτημα που είχα ήδη υποβάλει ιδιωτικώς στην οθωμανική κυβέρνηση για παροχή αδείας προκειμένου αυτές να φορτωθούν (σε πλοίο) στην Αθήνα. Επειδή οι προκαταρκτικές ενέργειες με στόχο τη φόρτωσή τους δεν πραγματοποιήθηκαν με την έγκριση ενός φιρμανιού, έχω συναντήσει μεγάλη δυσκολία στο να προωθήσω τις επιθυμίες της Εξοχότητάς του και ακόμα και τώρα είναι πολύ αμφίβολο κατά πόσον ο στόχος θα μπορούσε να επιτευχθεί το ίδιο σίγουρα με ένα φιρμάνι όσο με την υποβολή ιδιωτικού αιτήματος στον Βοεβόδα των Αθηνών».
Εδώ ο Adair αναφέρεται με κομψό τρόπο στην ουσία του προβλήματος. Με την έκφραση «οι προκαταρκτικές ενέργειες με στόχο τη φόρτωσή τους» εννοεί βέβαια «η διαδικασία από την αφαίρεση των Γλυπτών ως τη μεταφορά τους στον Πειραιά». Εχουμε επομένως ακόμη μία έγκυρη μαρτυρία ότι οι Τούρκοι ουδέποτε δέχθηκαν πως το «φιρμάνι» του 1810 κάλυπτε τις ενέργειες του Ελγιν, όπως συχνά διατείνονται οι σύγχρονοι υπερασπιστές του.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Έλγιν ήταν ενήμερος των φημών που κυκλοφορούσαν εις βάρος του. Θα τις θεώρησε πιθανώς υπαίτιες σε μεγάλο βαθμό για την πρόσφατη αποτυχία των συνεννοήσεών του με την κυβέρνηση για την πώληση της συλλογής του. Αποφάσισε λοιπόν να γράψει στον ίδιο τον πρωθυπουργό Spencer Perceval προκειμένου να άρει τις «παρεξηγήσεις». Προηγουμένως φαίνεται ότι έκρινε σκόπιμο να ζητήσει εξηγήσεις από τον Robert Adair, που εμφανιζόταν να βεβαιώνει παρανομίες του στην Αθήνα.
H στάση της Πύλης
H Υψηλή Πύλη δηλώνει απερίφραστα ότι αρνείται απολύτως πως ο Ελγιν έχει οποιοδήποτε δικαίωμα κυριότητας σε αυτά. H παραπάνω μαρτυρία του Adair αποκτά μεγάλη σημασία αν αναλογιστεί κανείς ότι προέρχεται από το πιο αξιόπιστο για τη βρετανική πλευρά πρόσωπο: τον πρεσβευτή της M. Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη. Ο Pisani εξάλλου που μεταφέρει στον Adair τη θέση των οθωμανικών αρχών δεν είναι άλλος από τον Bartolomeo Pisani, επί σειράν ετών πρώτο διερμηνέα της βρετανικής πρεσβείας. Ηταν εκείνος που διαπραγματεύτηκε το «φιρμάνι» του 1801 και επομένως άριστος γνώστης της υπόθεσης. Το γεγονός ότι σε αυτόν, και όχι στον Adair, ανακοίνωσαν οι τούρκοι αξιωματούχοι τον λόγο της άρνησής τους να δώσουν άδεια εξαγωγής οφείλεται στο ότι αυτή δεν ζητήθηκε αυτοπροσώπως από τον Adair, ίσως επειδή γνώριζε την άκαμπτη στάση τους στο θέμα της ιδιοκτησίας. Αλλωστε είναι γνωστό ότι τουλάχιστον σε μία περίπτωση απέφυγε να το κάνει. Ενα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που τίθεται για πρώτη φορά με την επιστολή Adair είναι η αναφορά σε πρόσωπα από τα οποία ο Ελγιν υποτίθεται ότι αγόρασε τα Γλυπτά. Το πιθανότερο πρόκειται για τις αρχές της Αθήνας (βοεβόδας, δισδάρης), που δεν αποκλείεται να έδωσαν στον Lusieri απόδειξη πώλησης με τίμημα το ποσό με το οποίο δωροδοκήθηκαν.
Μόλις πήρε την επιστολή του Adair ο Ελγιν συνέταξε την επιστολή του προς τον πρωθυπουργό. Σε αυτήν απαριθμούσε τις άδικες διαδόσεις που ακούγονταν:
(i) ότι είχε λάβει σημαντικό μέρος των Γλυπτών ως δώρα από την Πύλη, χωρίς να υποβληθεί σε έξοδα,
(ii) ότι η επιχορήγηση των 10.000 λιρών που του δόθηκε το 1806 σχετιζόταν κατά κάποιον τρόπο με τις δαπάνες της συλλογής του και
(iii) ότι όσο ήταν πρέσβης δέχτηκε δώρα πέραν των συνηθιζομένων στις άλλες ευρωπαϊκές αυλές και δυσανάλογα πολλά σε σχέση με εκείνα που πήραν τα διάφορα πρόσωπα που συμμετείχαν στις επιχειρήσεις για την επανάκτηση της Αιγύπτου. Φαίνεται ότι η επιστολή του Adair δεν άφηνε περιθώρια για κανενός είδους επιχειρηματολογία. Αντί όμως να την αγνοήσει, όπως θα περίμενε κανείς, ο Ελγιν έκανε μια παράδοξη εκ πρώτης όψεως κίνηση. Τη χρησιμοποίησε ως επιχείρημα για να αντικρούσει τις υπόλοιπες φήμες:
«Δεν είχα κανένα πλεονέκτημα από την τουρκική κυβέρνηση πέρα από το φιρμάνι, το οποίο είχε δοθεί ομοίως σε άλλους άγγλους ταξιδιώτες. Οι διάδοχοί μου στην πρεσβεία δεν μπορούσαν να πάρουν άδεια για την απομάκρυνση αυτών που εγώ ο ίδιος δεν είχα πάρει. Και ο κ. Adair, στον οποίο δόθηκε επίσημα εντολή να αποταθεί για χάρη μου (στις αρχές για άδεια), κατάλαβε ότι "η Πύλη ηρνείτο πως τα πρόσωπα που μου πούλησαν αυτά τα Γλυπτά είχαν δικαίωμα να το πράξουν"».
Για να υποστηρίξει λοιπόν ότι δεν έτυχε ειδικής μεταχείρισης από μέρους των Τούρκων ο Ελγιν επικαλείται τις δυσκολίες που συνάντησε κατά την εξαγωγή της συλλογής του. Συγχρόνως προβάλλει ως επιπλέον ένδειξη μη φιλικής διάθεσης απέναντί του την αμφισβήτηση από την Πύλη της υποτιθέμενης αγοραπωλησίας των Γλυπτών, αφήνοντας τεχνηέντως ανοιχτό το ενδεχόμενο να τα έχει όντως αποκτήσει με αγορά! Θα πρέπει εδώ να τονιστεί ότι μπορεί ο ελιγμός αυτός του Ελγιν να μοιάζει σήμερα επικίνδυνος, δεν υπάρχει όμως αμφιβολία ότι τη στιγμή που έγινε εξυπηρετούσε τα συμφέροντά του.
Η διαχρονική καταστροφή
Ο Παρθενώνας διατηρήθηκε άθικτος έως και τους Μακεδονικούς χρόνους. Αντίθετα, μάλιστα, μετά τον Γρανικό, στον Παρθενώνα αναρτήθηκαν ως τρόπαια χρυσές ασπίδες, λάφυρα της νίκης του Αλέξανδρου. Οι πρώτες καταστροφές έγιναν επί Λάχαρη, τον οποίο όρισε τύραννο των Αθηνών ο Κάσσανδρος, σύμφωνα με την αφήγηση του Παυσανία. Αυτός απέσπασε τις ασπίδες από τον Παρθενώνα, το χρυσάφι και τα κοσμήματα από το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς. Καταστροφές υπέστη και ο οπισθόδομος του ναού, όταν τον χρησιμοποίησε ως προσωπικό του κατάλυμμα ο Δημήτριος ο Πολιορκητής.
Στους Ρωμαϊκούς χρόνους δεν καταγράφονται αλλαγές στον Παρθενώνα, που συνεχίζει να διατηρεί αναλλοίωτη τη φυσιογνωμία και την αίγλη του ακόμη και στους μεταχριστιανικούς αιώνες, παρόλο που επί εποχής Ιουστινιανού η πομπή των Παναθηναίων δεν ανέβαινε πια στον Παρθενώνα και είχε χαθεί πλέον κάθε λατρεία δημόσια ή ιδιωτική σύμφωνα με το Λατίνο ρήτορα Κλαύδιο Μαμερτίνο του 4ου αιώνα.
Τις μεγαλύτερες καταστροφές τις υπέστη ο Παρθενώνας από τους Βυζαντινούς χριστιανούς κατακτητές τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες κατά τη μετατροπή του σε εκκλησία. Στους Βυζαντινούς χρόνους, αν και γλύτωσε ο Παρθενώνας την καταστροφή από τα διατάγματα του Θεοδόσιου Β', στην Ακρόπολη –που μετονομάστηκε σε Κάστρο– μετατράπηκαν σε χριστιανικούς ναούς τόσο ο Παρθενώνας (ως ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας αρχικά και Παναγίας τής Αθηνιώτισσας αργότερα) όσο και το Ερεχθείο (ως ναός του Σωτήρος Χριστου). Ο αρχαίος κυρίως ναός αποτέλεσε το ναό της χριστιανικής βασιλικής, ενώ το δυτικό μέρος αποτέλεσε το νάρθηκα.
Η ανατολική θύρα καταργήθηκε, κι εκεί έγινε το ιερό. Προκειμένου να μετατραπεί σε χριστιανικό ναό, ανοίχτηκαν πλευρικές είσοδοι, κατασκευάστηκε κλιμακοστάσιο στη ΝΔ γωνία του σηκού, αψίδα στην ανατολική πλευρά, ενώ ο γλυπτός διάκοσμος των μετοπων των δύο προσόψεων και τής βόρειας πλευράς υπέστη εκτεταμένη απολάξευση. Το ίδιο συνέβη και στα μεγαλύτερα αγάλματα του ανατολικού αετώματος, τα οποία καθαιρέθηκαν. Στη ζωοφόρο ανοίχτηκαν παράθυρα, που κατέστρεψαν αρκετά από τα γλυπτά της. Ανάμεσα στον Παρθενώνα και το Ερεχθείο κτίστηκε ναός τής Αγίας Τριάδας, ενώ τα Προπύλαια διαμορφώθηκαν σε ναό των Αρχαγγέλων.
Τον στ΄ αι. μ.Χ. ο Ιουστινιανός διέταξε την αφαίρεση των καλυτέρων μαρμάρων του Παρθενώνα, αλλά και άλλων σπουδαίων αρχαίων ναών, όπως των Δελφών, τής Μιλήτου, τής Εφέσου κ.ά. και τη μεταφορά τους στην Κωνσταντινούπολη για την ανέγερση τής Αγίας Σοφίας, των οποίων την επιστροφή ουδείς ρωμιός μέχρι σήμερα διανοήθηκε να αιτήσει.
Τον ιβ΄ αι. προστέθηκε στον Παρθενώνα η κατοικία των ορθόδοξων επισκόπων. (Βλ. «Η Θαμμένη Ελλάδα», έκδ. «Δαυλός» 2006.) Επί αιώνες οι χριστιανοί κατέστρεφαν αναίσχυντα τον Παρθενώνα κι έκτιζαν με τα μάρμαρά του τις πάμπολλες χριστιανικές εκκλησίες, που υπάρχουν γύρω από τον Ιερό Βράχο.
Επί Φραγκοκρατίας ο περί τον Παρθενώνα χώρος γίνεται τόπος ενδιαίτησης του πρώτου Φράγκου άρχοντα των Αθηνών, Όθωνα Ντελαρός, ενώ η Ακρόπολη γίνεται η έδρα της φραγκικής βαρωνίας και το κέντρο του ιστορικού βίου της πόλης, σε σημείο που η Αθήνα είναι γνωστή πλέον ως Castellum Athenarum. Ο Παρθενώνας αποδίδεται στη Ρωμαϊκή εκκλησία και γίνεται ναός Λατινικός, τιμώμενος στο όνομα της Θεοτόκου. Στη δυτική πλευρά προστέθηκε ένα κωδωνοστάσιο, που επί Τουρκοκρατίας έγινε μιναρές. Επί Ενετοκρατίας δεν παρατηρήθηκαν και δεν καταγράφτηκαν αλλαγές στο μνημείο.
Από τις αφηγήσεις μεταγενέστερων περιηγητών, όπως ο Ιταλός νοτάριος Νικόλαος Μαρτόνης που επισκέφθηκε την Ακρόπολη το 1395 ή ο Κυριακός ο Αγκωνίτης που ταξίδεψε το 1436 στην Αθήνα, έχουμε δύο περιγραφές του χριστιανικού Παρθενώνα. Ο πρώτος εκφραστής της μεσαιωνικής ιδεολογίας απορεί πως είναι δυνατόν να έχει χτιστεί ένα τόσο μεγάλο κτήριο ενώ ο δεύτερος, εκπρόσωπος της Ιταλικής Αναγέννησης, επικεντρώνεται στην ομορφιά των αρχαίων μνημείων.
Επί Τουρκοκρατίας η Ακρόπολη έπεσε στα χέρια των Τούρκων το 1458, οπότε και την επισκέφθηκε ο Μωάμεθ Β΄ ο Πορθητής. Ο ιερός βράχος έμεινε πλέον γνωστός με το όνομα Ατίνα Καλεσί, δηλαδή φρούριο των Αθηνών. Κατά τον 17ο αιώνα ο Παρθενώνας είναι πλέον τζαμί και έχει μιναρέ, που καταστράφηκε το 1687. Τζαμί, ωστόσο που δεν πληρούσε τις προδιαγραφές της ισλαμικής θρησκείας και για αυτό δεν έγινε ποτέ λατρευτικό τέμενος των Μωαμεθανών.
Κατά την εκστρατεία του Φραγκίσκου Μοροζίνι κατά των Αθηνών το 1687, ο Παρθενώνας υπέστη και το μεγαλύτερο πλήγμα το βράδυ της 16ης Σεπτεμβρίου, όταν οβίδα τίναξε την πυριτιδαποθήκη που είχε εγκαταστήσει ο Αλή αγάς (κάτι το οποίο γνώριζε ο Μοροζίνι), διοικητής του φρουρίου στον ναό. Το μεγαλύτερο τμήμα του ναού προς την ανατολική του πλευρά κατέρρευσε. Έκτοτε και μέχρι να παραδοθεί το μνημείο στην αρχαιολογία λεηλατήθηκε συστηματικά κυρίως από τον Λόρδο Έλγιν, ενώ υπέστη σημαντικές καταστροφές κατά την περίοδο της ελληνικής επανάστασης του 1821 και την πολιορκία του βράχου από τον Κιουταχή Μπέη.
Ο «καθαρισμός» των μαρμάρων
Ο «καθαρισμός» των μαρμάρων του Παρθενώνα διήρκεσε δεκαπέντε μήνες, από το 1938 έως το 1939. Κατά τον καθαρισμό αυτό, υπάλληλοι του μουσείου, χωρίς επίσημη έγκριση, χρησιμοποίησαν χάλκινα εργαλεία για να βγάλουν αυτό που πίστευαν ότι ήταν βρωμιά, το οποίο στην πραγματικότητα ήταν η οξείδωση της ιστορικής επιφάνειας που αποκτά ένα χρώμα σαν αυτό του μελιού. Επίσημη δήλωση που ανακοινώθηκε τότε και δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα The Times ανέφερε ότι η ανάθεση στη νέα πινακοθήκη του Λόρδου Duveen να στεγάσει τα γλυπτά θα παρείχε τη δυνατότητα να καθαριστούν και να βελτιωθεί η εμφάνιση της επιφάνειάς τους με την απομάκρυνση των σημείων που παρουσίαζαν αλλοίωση.
Στις 8 Οκτωβρίου 1938 η μόνιμη επιτροπή του βρετανικού μουσείου ανακάλυψε ότι «μετά από ακατάλληλες και χωρίς έγκριση προσπάθειες να βελτιωθεί το χρώμα των γλυπτών του Παρθενώνα για την πινακοθήκη του Λόρδου Duveen, μερικά πολύ σημαντικά κομμάτια είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές». Αποτέλεσμα ήταν να ασκηθεί πειθαρχική δίωξη εναντίον δύο υπαλλήλων, του Frederic Pryce, τότε συντηρητή ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων, στον οποίο «δόθηκε άδεια να αποσυρθεί από την υπηρεσία Εφόρων λόγω προβλημάτων υγείας», και του βοηθού του, Roger Hinks, ο οποίος επιπλήχθηκε επίσημα για παραμέληση καθήκοντος και τιμωρήθηκε με αφαίρεση δέκα ετών αρχαιότητας στην υπηρεσία και με μείωση μισθού. Έπειτα από αυτά παραιτήθηκε και ο καθηγητής Bernard Ashmole κλήθηκε να αναλάβει το τμήμα των ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων ως επίτιμη ιδιότητα.
Ωστόσο, ο George Hill ( συντηρητής των ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων στο βρετανικό μουσείο από το 1921 έως το 1930) αρνήθηκε ότι χρησιμοποιήθηκε αμβλύ χάλκινο εργαλείο και σε γράμμα του στην εφημερίδα The Times το 1939 δήλωσε ότι η μέθοδος καθαρισμού περιελάμβανε μόνο νερό και σαπούνι και η όποια ενδεχόμενη ζημιά δεν ήταν αντιληπτή από ένα άπειρο μάτι. Οι συντηρητές τομέων τέθηκαν υπεύθυνοι για τον καθαρισμό με καθήκον να εκδίδουν οδηγίες, να επιβλέπουν τη διαδικασία και να αναφέρουν κατευθείαν στους εφόρους του μουσείου και όχι στους διευθυντές.
Ο κ. Arthur Holcome, όμως, επικεφαλής της ομάδας καθαρισμού αρχαιοτήτων του μουσείου, δήλωσε σε συνέντευξη σε εφημερίδα στις 19 Μαίου 1939 ότι στα μέλη της ομάδας του: « δόθηκε διάλυμα σαπουνιού νερού και αμμωνίας. Αρχικά βουρτσίσαμε τη σκόνη από τα μάρμαρα με μαλακή βούρτσα. Έπειτα τα πλύναμε με το διάλυμα χρησιμοποιώντας την ίδια βούρτσα. Τα στεγνώσαμε με σφουγγάρι και ξαναπήραμε την επιφάνεια με απεσταγμένο νερό... Για να καθαρίσω μερικά από τα πιο βρώμικα σημεία, τα έτριψα με ένα αμβλύ χάλκινο εργαλείο. Ορισμένα από αυτά ήταν τόσο μαύρα από τη βρωμιά όσο και αυτή η σχάρα» είπε ο κ. Holcombe, δείχνοντας στο τζάκι του. Παραδέχτηκε ότι μερικοί από τους άνδρες του ακολούθησαν το παράδειγμά του αλλά ισχυρίστηκε ότι δεν υπήρχε κίνδυνος από την ενέργεια αυτή «διότι ο χαλκός είναι πιο μαλακός από την πέτρα.(!) Έχω χρησιμοποιήσει τα ίδια εργαλεία για να καθαρίσω μάρμαρα στο μουσείο με την άδεια τεσσάρων μέχρι τώρα διευθυντών.» (!!!)
Μια συλλογή περιοδικών με τον τίτλο «The Gymnasium of the Mind: the journals of Roger Hinks 1933-63» που εκδόθηκαν με επιμέλεια του John Goldsmith (1984), αποκαλύπτει περαιτέρω στοιχεία που υποδηλώνουν προσπάθεια συγκάλυψης. Στην πραγματικότητα ο καθαρισμός έγινε μετά από εντολή του Sir John Soames (διευθυντή τότε του βρετανικού μουσείου) για την ικανοποίηση σχετικού αιτήματος από τον Λόρδο Duveen. Δύο σημαντικές αναφορές της υποεπιτροπής έρευνας σχετικά με τον καθαρισμό καθώς και οι ένορκες καταθέσεις των υπαλλήλων παρέμεναν, το 1984, εκτός δημοσιότητας. Το γεγονός αυτό εντείνει περισσότερο τις αμφιβολίες σχετικά με την επίσημη άποψη ότι οι Pryce και Hinks, ως επίσημοι συντηρητές, θα έπρεπε να επιβλέψουν με μεγαλύτερη προσοχή μια διαδικασία η οποία κανονικά έπρεπε να είχε περιέλθει στην ευθύνη του Sir John Forsdyke, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα διευθυντή του βρετανικού μουσείου μετά τον Sir John Soames.
Στο Αρχείο, που βρίσκεται στο Kew, υπάρχει αναφορά σε κάποιο έγγραφο του υπουργείου εξωτερικών με τίτλο «Φροντίδα των Ελγινείων Μαρμάρων: χρήση χάλκινης βούρτσας για τον καθαρισμό των μαρμάρων με αποτέλεσμα την πρόκληση σοβαρών ζημιών στην επιφάνεια.» Ο φάκελλος έχει καταστραφεί. Η αναφορά σχετικά με το γεγονός την οποία υπέβαλε η μόνιμη επιτροπή στον Sir John Fosdyke στις 14 Ιανουαρίου 1939 πρόκειται να δοθεί στη δημοσιότητα..
Η διαμάχη σχετικά με τον καθαρισμό συνεχίστηκε το 1983, όταν το βρετανικό μουσείο κατηγορήθηκε ότι επιτάχυνε τη διαδικασία της διάβρωσης καθώς κάλυψε την επιφάνεια της καρυάτιδας με πλαστική επίστρωση που υποτίθεται ότι ήταν προστατευτική. Οι επικρίσεις εκτοξεύθηκαν από διακεκριμμένο Έλληνα συντηρητή, τον κ. Σκουλίδη, καθηγητή της φυσικής χημείας, ο οποίος ανήκει στην επιτροπή συντήρησης της Ακρόπολης. Παρά το γεγονός ότι κανένας δεν θα αμφισβητούσε τη γενική φροντίδα του βρετανικού μουσείου για τα μάρμαρα, το τελευταίο αυτό γεγονός προσδίδει μεγαλύτερο βάρος στην επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης να απαιτήσει την επανάκτηση των μαρμάρων.
Τις πληροφορίες παρείχε η Βρετανική Επιτροπή για την Επιστροφή των Ελγινείων Μαρμάρων. Πρόσθετα στοιχεία συγκεντρώθηκαν από το βιβλίο «Ελγίνεια Μάρμαρα: πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα;» του Christopher Hitchens.