«Τούτο το Έγκλημα Έχει Υπεύθυνους!»
Σπύρος Κίκερης |
Δεν πρόκειται ν’αποδυθώ σε ατέρμονες αναφορές και παραλειπόμενα, θα είμαι σύντομος και περιεκτικός, όσο επιβάλλεται! Σκοπός μου δεν είναι να θίξω πρόσωπα και πράγματα! Σκοπός μου είναι να μεταφέρω στις νυν Ηγεσίες και τις μελλοντικές κυρίως τις Στρατιωτικές, κάποιες μου απόψεις προς αποφυγή δογματισμών, απολυταρχισμών, βλακειών και εν γένει λαθών!
Ο παραπάνω τεθείς σκοπός απορρέει στη δική μου ιδιοσυστασία από το ότι πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει η ευτελιστική εκδοχή και παραδοχή του ότι «Η Διαταγή μπορεί να ταπεινώνει ασύστολα τη Λογική!» Αυτό που η κοινή γνώμη, έχει καθιερώσει στο μυαλό και τη γλώσσα της να περιέχεται σε όλο του το μεγαλείο, στη φράση «Εκεί που σταματά η Λογική, αρχίζει ο Στρατός!»
Ας γίνουμε σαφέστεροι, τις απόψεις μου για την υπόψη πτήση «Καμικάζι» του ελικοπτερου (Ε/Π) ΑΒ-212 του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν), τη νύχτα της 31ης Ιανουαρίου του 2006, δεν είναι η πρώτη φορά, που τις εκφράζω δημόσια! Τις έχω πει στον αέρα πάνω από δύο φορές! Η τελευταία απ’ότι θυμάμαι ήταν σε εκπομπή του Κ. Χαρδαβέλα (Αθέατος Κόσμος) στον ALTER.
Στο πάνελ συμμετείχαν οι κ κ Παυλίδης, Άδωνις Γεωργιάδης, Καπερνάρος, Ο Στρατηγός ε.α Δ. Σπυρίδων (Διοικητής ΑΣΔΕΝ) στη κρίση των Ιμίων και άλλοι. Η εκπομπή κράτησε μέχρι τις πρωινές ώρες! Ο κύριος λόγος για μέρος των απόψεών μου, μου δόθηκε περί το τέλος της εκπομπής, όταν και οι περισσότεροι των τηλεθεατών εκτιμώ, ότι θα είχαν αποκοιμηθεί!
Ο λόγος υποψιάζομαι πως ήταν, η διατύπωση εκ μέρους μου, στα προκαταρκτικά της εκπομπής, του ερωτήματος προς τον παρουσιαστή «Τι μας φέρατε εδώ Κε Χαρδαβέλα, για την τέλεση Μνημοσύνου;» Εκείνος συνοφρυωμένος και φανερά εκνευρισμένος μου απαντά «Όχι και μνημόσυνο Κε Κίκερη, όχι και μνημόσυνο!» Για να ανταπαντήσω «Μνημόσυνο Κε Χαρδαβέλα! Μνημόσυνο! Μνημόσυνο!»
Ας έρθουμε όμως σ’αυτό καθαυτό το θέμα μας, που είναι η αναζήτηση των υπευθύνων του υπόψη οικτρού δυστυχήματος και των σφαλμάτων τους, με σκοπό τη μη επανάληψη, την πρόληψη δηλαδή για το μέλλον!
Για να τους πάρουμε έναν έναν, αρχίζοντας από τον τότε αξιότιμο Πρωθυπουργό μας! Ο, σε άλλα θέματα, «σπουδαίος» Κος Σημίτης, όπως για παράδειγμα, «η προετοιμασία των Ολυμπιακών του 2004» ήταν πανάσχετος επί των Στρατιωτικών και Επιχειρησιακών θεμάτων «Ψάρι Πρωθυπουργός» που μόλις είχε αναλάβει την μακρόχρονη Πρωθυπουργική του θητεία (18/1/2006), λόγω ασθενείας του Α. Παπανδρέου και αδυναμίας άσκησης των καθηκόντων του!
Υπουργός Εθνικής Αμύνης ήταν ο Κος Γ. Αρσένης, ομοίως πανάσχετος επί των Στρατιωτικών και Επιχειρησιακών θεμάτων!
Υπουργός Εξωτερικών ο πληθωρικός, μπαρουφατζής, γκαφατζής και σουλατσής Θ. Πάγκαλος, πανάσχετος και αυτός επί των ιδίων Θεμάτων! Το υπόψη βράδυ, της σοβαρότατης κρίσεως ήταν σε τηλεοπτική εκπομπή στο MEGA, προσερχόμενος στη σύσκεψη που είχε συγκαλέσει στο γραφείο του ο Κος Σημίτης, με θέμα την κρίση, λίαν καθυστερημένος! (Ελλάς το Μεγαλείο σου!)
Αυτά προφανώς ήταν και τα βασικά και πρωτεύοντα μέλη του λεγόμενου ΚΥΣΕΑ( Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας) Το ανώτατο δηλαδή όργανο άσκησης Εθνικής Πολιτικής, που δεν κατέστη δυνατόν, μέχρι σήμερα, να οργανώσουμε τυπικοουσιαστικά και πάγια καθώς να θεσμοθετήσουμε συνταγματικά και νομικά έστω τη σύνθεσή του και τη βασική του λειτουργία!
Εκείθεν απέμειναν οι «Βαθυγνώστες» επί των Στρατιωτικών και επιχειρησιακών θεμάτων ο Υφυπουργός Εθνικής Αμύνης (ΥΦΕΘΑ) Πτέραρχος Ιπτάμενος εν αποστρατεία (ε.α) Κύριος Νικόλαος Κουρής και ο Ναύαρχος Κος Χρήστος Λυμπέρης, ανακληθείς εξ’αποστρατείας αρκετά πριν, αφού προσέφερε Κυβερνητικές Υπηρεσίες σαν Περιφερειάρχης Αιγαίου, στην Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ! Αυτά για να διδάσκονται οι Έλληνες αυτό που δε γνωρίζουν, ότι δηλαδή Πολιτική και Στράτευμα είναι έννοιες ασύμβατες (Θεωρείται ποινικό αδίκημα η συμμετοχή και εμπλοκή στρατιωτικού στην πολιτική!)
Είναι, λοιπόν φυσικό οι δύο αυτοί άνδρες να έπαιξαν πρωτεύοντες ρόλους την άγρια εκείνη και Μοιραία νύχτα! Για να τους δούμε, λοιπόν.
Τον Αξιότιμο Πτέραρχο και ΥΦΕΘΑ Κο Κουρή, που είχε διατελέσει και Αρχηγός Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΑΓΕΑ) και Αρχηγός Γενικού Επιτελείου Εθνικής Αμύνης (Α/ΓΕΕΘΑ),τον γνώριζα πάρα πολύ καλά, από τη συνυπηρέτησή μας στην Πολεμική Αεροπορία (Π.Α).
Ήταν ένας απόλυτος, δογματικός και αυταρχικός άνθρωπος, που όλοι οι κατώτεροί του τον απέφευγαν όπως ο διάβολος το λιβάνι! Είχε το προσωνύμιο ο « Σαγόνιας» λόγω του προτεταμένου της κάτω γνάθου. Τις αποφάσεις τις έπαιρνε πάντα μόνος του και πολλές απ’αυτές ήταν τελείως λάθος! Είχε υποβαθμίσει απολύτως την έννοια και ωφελιμότητα της συσκέψεως! ΄
Έχω τρία ζωντανά παραδείγματα για εκείνον! Πρώτον το πόρισμα που έκανε μόνος του, αποκλείοντας στην πράξη, όλα τα μέλη της ορισθείσης επιτροπής διερευνήσεως, για ατύχημα πολεμικού αεροπλάνου λόγω πρόσκρουσης αετού θραύσης της καλύπτρας και εγκατάλειψης του χειριστού! Κάνοντας το αδιανόητο ατόπημα, να διαγράψει του λοιπού, το ενδεχόμενο εγκατάλειψης, συμπέρασμα, που αβίαστα έβγαινε από το πόρισμά του! Αποτέλεσμα ήταν να φονευθεί ο ίδιος χειριστής μετα από λίγο, όταν έπαθε απώλεια προσανατολισμού στο Χώρο (VERTIGO), ενώ είχε χρόνο είκοσι (20) ολόκληρων λεπτών να εγκαταλείψει, μέχρι την πρόσκρουση στο έδαφος! Το άσχημο είναι ότι παρασύρθηκε κατά τον ίδιο τρόπο στο θάνατο και ο Νο2 του σχηματισμού του!
Το άλλο περιστατικό έλαβε χώρα όταν ήταν στο βαθμό του Υποπτεράρχου και Διοικητής στη Διοίκηση Αεροπορικής Εκπαιδεύσεως (ΔΑΕ). Εκεί λοιπόν συνεγερμένος από τα σοβαρά ατυχήματα των Αεροψεκασμών, διέταξε το εξωπραγματικό χρησιμοποίησης χαρτών από τους χειριστές κλίμακας 1/5.000 αντί των χαρτών 1/50.000 και 1/100.000 που μέχρι τότε χρησιμοποιούσαν!
Όταν σαν Αξιωματικός Ασφαλείας έλαβα εντολή από τον Ταξίαρχο Διοικητή για εφαρμογή της διαταγής, προσπάθησα να του εξηγήσω το εξωπραγματικό και ουτοπικό του θέματος! Ήταν αδύνατο! Πήγα λοιπόν και πήρα από τη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού αντίστοιχο αριθμό φύλλων χάρτου κλίμακας 1/5000, προς κάλυψη της περιοχής Τατοϊου! Χρειαστήκαμε ένα μικρό φορτηγό για τη μεταφορά! Όταν πήγα στο γραφείο άρχισα να ξεδιπλώνω χάρτες! Κύριε Διοικητά του είπα δε φτάνουν οι δύο όροφοι του Διοικητηρίου για ν’απλώσω τους χάρτες, που περιλαμβάνουν την περιοχή Τατοϊου! Καλά μου είπε εκείνος και ποιος θα το πει αυτό στον Κο Κουρή;
Δε συζητώ την τρίτη περίπτωση γιατί μετά θα πάω στην τέταρτη, την Πέμπτη, την….!
Το απόλυτο αυτό πρόσωπο επιδεικνύονταν μόνο στους κόλπους της Αεροπορίας! Αυτό το λέω γιατί υπηρέτησα οχτώ χρόνια στο Σμήνος Υψηλών Προσώπων (VIPS) και είχα την ευκαιρία να συνταξιδέψω και να συνφάγω με τον Κο Κουρή και ανθρώπους της Πολιτικής εξουσίας ύψιστου βαθμού! Εκεί ο Κος Κουρής ήταν τελείως διαφορετικός, πάντα εύχαρις, περιποιητικός, εξυπηρετικός και διασκεδαστικός! Όχι μόνο προς εκείνους αλλά ακόμα και στα μέλη του πληρώματος! Ξέρετε η άμεση μετάλλαξη του ίδιου προσώπου σε δύο χαρακτήρες δεν είναι εύκολο πράγμα!
Δεν επιθυμώ να συνεχίσω περαιτέρω με τη σκιαγράφηση του Ηγετικού Μοντέλου Κουρή!
Τώρα όσον αφορά των έτερο των ειδημόνων τον Ναύαρχο Κο Χρήστο Λυμπέρη εννοώ! Παιδεύτηκα αλλά έμαθα, από γνωστούς μου στο Πολεμικό Ναυτικό, που είχα συνυπηρετήσει μαζί τους στο ΝΑΤΟ και με Αξιωματικούς της Π.Α που υπηρέτησαν στο ΓΕΕΘΑ κάτω από τις διαταγές του Κου Χρήστου Λυμπέρη! Το αποτέλεσμα ήταν τραγικό και το συμπέρασμα πανομοιότυπα εκπληκτικό! Οι δύο άντρες ήταν της ίδιας συνομοταξίας του ίδιου ακριβώς «Φυράματος»
Ας έλθουμε τώρα στη Μοιραία νύχτα και τη μοιραία Αποστολή! Εδώ οφείλω να πω ότι έχω πετάξει με το συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρων 1.500 περίπου ώρες, ως Κυβερνήτης, ως Εκπαιδευτής και ως δοκιμαστής!
Επιπρόσθετα μπορώ να πω ότι έχω ικανή πείρα σε προσγειώσεις και απογειώσεις (προσνηώσεις και απονηώσεις) Ε/Π σε πλοίο! Καθόσον πέραν των κατά καιρούς εκπαιδεύσεων σε συνεργασία με το Π.Ν, είχα εκτελέσει επί τρεις εβδομάδες πτήσεις σε πλοίο της GREENPEACE, στα όρια των FIR Ελλάδος Ιταλίας και Μάλτας, ψάχνοντας για παράνομους ιταλούς ψαράδες τρεις ώρες με το πρώτο φως και τρεις με το τελευταίο! Προς εγκυκλοπαιδική γνώση σας γνωρίζω ότι τα υπόψη δίχτυα μπορούν να εκτείνοντα μέχρι και 70 Χιλιόμετρα!
Τέλος όσον αφορά την εμπειρία μου υπογραμμίζω ότι πέραν των άλλων έχω πετάξει σαν Κυβερνήτης δοκιμαστής και εκπαιδευτής σε εφτά (7) διαφορετικούς τύπους ελικοπτέρων ότι δε έχω εκπαιδευτεί στις ΗΠΑ, Ιταλία, Γερμανία! Έχοντας άνω των 8.000 ωρών πτήσεως με αυτά!
Η Αποστολή
Η αποστολή που ανατέθηκε κατ’εντολή του ενός των προ ολίγου αναφερομένων ή κατ’ελάχιστον μετά από συνεννόηση αμφοτέρων, ήταν αποστολή «θυσιάσματος», ούτε καν «Καμικάζι!» Αυτό το λέω γιατί στις αποστολές καμικάζι πρέπει να υπάρχει συνειδητή αποδοχή των κατά περίπτωση πληρωμάτων!
Όμως επειδή δεν υπήρχε ενεργητική αποδοχή, αλλά παθητική, λόγω διαταγής, είμαστε αναγκασμένοι να τη χαρακτηρίσουμε αναπόφευκτα σαν «ΘΥΣΙΑ», ούτε καν σαν «ΑΥΤΟΘΥΣΙΑ!» Τώρα ποιος ήταν ο «ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ» ή οι «ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΕΣ» ήδη το είπα και νομίζω ότι δε βιάστηκα!
Ο Σημίτης, ο Αρσένης, ο Πάγκαλος άσχετοι με το θέμα παντελώς, ας μη γυρίζουμε πίσω!
Ο διατάσσων την πτήση και υπογράφων το βιβλίο πτήσεων ο Κυβερνήτης του Πλοίου, ή ο Αξιωματικός Επιχειρήσεων δηλαδή, είχαν σαφή επίγνωση των καιρικών φαινομένων και τις δυσκολίες της αποστολής! Όπότε είναι βέβαιον ότι πιέσθηκαν αφόρητα από ασχέτους, προκειμένου να εκτελεσθεί η αποστολή! Λέω δε ασχέτους γιατί ούτε ο ένας, ούτε ο άλλος είχαν ιδέα από πτήσεις ελικοπτέρων και καιρικά κριτήρια εκτέλεσης αποστολών! Να το μεγάλο δίδαγμα για τους υψηλά ισταμένους διατάσσοντες κατά περίπτωση! Δέξου τη γνώμη των ειδικών, όσο και να απέχουν του βαθμού και της θέσης σου!
Ο καιρός και μόνον αρκούσε για τη μη εκτέλεση της υπόψη αποστολής, είχε ισχυρές καταιγίδες, με ανέμους της τάξεως 10 και 11 μποφόρ! Τα έντεκα (11) μποφόρ σημαίνουν ανέμους 56 – 63 κόμβων ή 103 – 117 χιλιομέτρων και ύψους κυμάτων 9 -14 μέτρων! Ο καιρός αυτός περιγράφεται σαν καιρός ισχυρής θυέλλης! Υπογραμμίζεται ότι από τα 10 μποφόρ και άνω έχουμε ξερίζωμα δέντρων και πολύ μεγάλες ζημιές σε επιφάνειες!
Το συγκεκριμένο Ε/Π δεν πρέπει λογικά να πετά με ανέμους πέραν των 30 κόμβων και φυσικά δεν θεωρείται επουδενί Ε/Π παντός καιρού! Στους ανέμους 60 κόμβων και άνω πρέπει να μετακινείται εντός υποστέγων για προστασία!
Για μένα θεωρείται άθλος ακόμα και η Απονήωση με τέτοιο καιρό! Να επαινέσουμε όμως «νεκρούς» ίσως δεν έχει τόση σημασία! Να κρίνουμε όμως ζωντανούς έχει σημαντική και ουσιώδη σημασία!
Οι άνθρωποι ήξεραν ότι οδηγούνται σαν αμνοί στη σφαγή! Εκείνοι που όλα τα ήξεραν από γεννησιμιού τους, οι ξερόλες δηλαδή, αυτό το αγνοούσαν! Πόσα αγνόησαν στην καριέρα τους και τις συνέπειες ίσως ποτέ δε θα μάθουν!
Θα μπορούσε το συγκεκριμένο Ε/Π να ανταπεξέλθει νύχτα, στις υπόψη καιρικές συνθήκες, η απάντησή μου είναι, δύσκολα, πάρα πολύ δύσκολα και ίσως ακατόρθωτα!
Όμως εκεί δεν τελείωνε το μαρτύριό τους, άκουσα ότι ο Κυβερνήτης του Ε/Π και ο Κυβερνήτης του πλοίου είχαν έντονη λογομαχία με την ανάθεση της αποστολής! Είναι πολύ πιθανόν να αληθεύει! Ο Μελλοθάνατος πάντα κάτι έχει να πει πριν την εκτέλεσή του!
Η τελευταία φάση του δράματος ίσως παίχθηκε εκεί πάνω από τη Βραχονησίδα εκεί που οι πάνοπλοι Τούρκοι κομάντος αντίκρισαν πάνω από τα κεφάλια τους το Χάρο σε μορφή Ε/Π να τους κοιτά μ’ένα «Κυκλώπειο μάτι» πολλών χιλιάδων κεριών!
Εδώ θα κλείσω με τη ερώτηση που έκανα στον Κο Χαρδαβέλα «Εσείς αν ήσασταν αρχηγός της ομάδας των τούρκων, τι θα κάνατε, στην παραπάνω σκηνή ποια θα ήταν η ενστικτώδης αντίδρασής σας;» Εκείνος δεν απήντησε! Και’γω τότε του είπα: «Μην προβληματίζεστε θα σας πω εγώ τη δική μου, θα χρησιμοποιούσα ακαριαία το αυτόματο όπλο που κρατούσα, να εξουδετερώσω σε χρόνο μηδέν το χάρο που μετέωρος από πάνω μας έστεκε, τυφλώνοντάς μας πριν το τέλος μας! Πάντως όπως και να’χει είναι βέβαιον ότι οι Τούρκοι έστω από μέσα τους ένα λόγο θαυμασμό για τους εκτελεστές αυτής της Αποστολής, θα ψέλισσαν!
Την αποστολή αυτή θεωρώ σαν μία από τις μεγαλύτερες που ποτέ εκτελέσθηκαν στα ιστορικά μας χρονικά, τους δε εκτελεστές της από τους μεγαλύτερους Ήρωες της πλούσιας Ιστορίας μας! Ίσως αυτές οι τελευτίες μου σκέψεις αμβλύνουν τις τύψεις συνείδησης που κάποιοι πρέπει να αισθάνονται!
Με τιμή
Σπύρος Κίκερης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου