Από την Αδαμαντία Α. Σκαπέτη*
Οι επονομαζόμενες «εισπρακτικές» είναι οι εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, των οποίων η λειτουργία ρυθμίζεται από τον νόμο (Ν.3758/2009, όπως έχει τροποποιηθεί με τον Ν.4038/2012). Ωστόσο, συχνά παρατηρείται η εφαρμογή εκ μέρους τους παράνομων πρακτικών και, ως εκ τούτου, θα πρέπει οι καταναλωτές να γνωρίζουν το καθεστώς που τις διέπει, προκειμένου να αντιμετωπίσουν με νηφαλιότητα τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.
Σύμφωνα με πληθώρα δικαστικών αποφάσεων που εκδόθηκαν σε βάρος εισπρακτικών, πριν από κάθε γνωστοποίηση των προσωπικών δεδομένων των πελατών-οφειλετών οποιασδήποτε τράπεζας για την περαιτέρω διευθέτηση οφειλής μέσω εισπρακτικής, η τράπεζα υποχρεούται να ενημερώσει τον πελάτη-οφειλέτη της ότι πρόκειται να μεταβιβάσει τα στοιχεία της οφειλής του, το τηλέφωνο και τη διεύθυνσή του, δηλαδή τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του.
Εάν δεν έχει προηγηθεί αυτή η διαδικασία, ο δανειολήπτης μπορεί να διεκδικήσει την προβλεπόμενη από τον νόμο αποζημίωση για ηθική βλάβη, η οποία ανέρχεται το λιγότερο σε 5.870 ευρώ. Σύμφωνα, δε, με την πλέον πρόσφατη τελεσίδικη απόφαση, οι δανειολήπτες που δέχονται σωρεία τηλεφωνημάτων σε καθημερινή βάση, πέραν του επιβαλλόμενου μέτρου που τηρείται στις συναλλαγές, δικαιούνται χρηματική ικανοποίηση για «προσβολή προσωπικότητας».
Σύμφωνα με πληθώρα δικαστικών αποφάσεων που εκδόθηκαν σε βάρος εισπρακτικών, πριν από κάθε γνωστοποίηση των προσωπικών δεδομένων των πελατών-οφειλετών οποιασδήποτε τράπεζας για την περαιτέρω διευθέτηση οφειλής μέσω εισπρακτικής, η τράπεζα υποχρεούται να ενημερώσει τον πελάτη-οφειλέτη της ότι πρόκειται να μεταβιβάσει τα στοιχεία της οφειλής του, το τηλέφωνο και τη διεύθυνσή του, δηλαδή τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του.
Εάν δεν έχει προηγηθεί αυτή η διαδικασία, ο δανειολήπτης μπορεί να διεκδικήσει την προβλεπόμενη από τον νόμο αποζημίωση για ηθική βλάβη, η οποία ανέρχεται το λιγότερο σε 5.870 ευρώ. Σύμφωνα, δε, με την πλέον πρόσφατη τελεσίδικη απόφαση, οι δανειολήπτες που δέχονται σωρεία τηλεφωνημάτων σε καθημερινή βάση, πέραν του επιβαλλόμενου μέτρου που τηρείται στις συναλλαγές, δικαιούνται χρηματική ικανοποίηση για «προσβολή προσωπικότητας».
Διαπραγμάτευση
Οι εταιρίες αυτές θα πρέπει να σας καλούν κατά τις εργάσιμες ημέρες αποκλειστικά και μόνο για διαπραγμάτευση των όρων πιθανής ρύθμισης, μεταξύ 9.00-20.00, μία φορά ανά δύο ημέρες. Η κλήση δεν πρέπει να είναι με απόκρυψη, ενώ ο υπάλληλος της εταιρίας οφείλει να αναφέρει το ονοματεπώνυμό του, την ιδιότητά του, την επωνυμία της εταιρίας, τον αριθμό μητρώου με τον οποίο έχει καταχωριστεί στο αρμόδιο υπουργείο, καθώς και τον σκοπό της επικοινωνίας. Περαιτέρω, οφείλουν να σας ενημερώνουν ότι η κλήση καταγράφεται και πως τα στοιχεία διατηρούνται για ένα έτος.
Οι εταιρίες αυτές θα πρέπει να σας καλούν κατά τις εργάσιμες ημέρες αποκλειστικά και μόνο για διαπραγμάτευση των όρων πιθανής ρύθμισης, μεταξύ 9.00-20.00, μία φορά ανά δύο ημέρες. Η κλήση δεν πρέπει να είναι με απόκρυψη, ενώ ο υπάλληλος της εταιρίας οφείλει να αναφέρει το ονοματεπώνυμό του, την ιδιότητά του, την επωνυμία της εταιρίας, τον αριθμό μητρώου με τον οποίο έχει καταχωριστεί στο αρμόδιο υπουργείο, καθώς και τον σκοπό της επικοινωνίας. Περαιτέρω, οφείλουν να σας ενημερώνουν ότι η κλήση καταγράφεται και πως τα στοιχεία διατηρούνται για ένα έτος.
Ο δεκάλογος
Απαγορεύεται οι εισπρακτικές:
1. Να σας καλούν προτού παρέλθει 10ήμερο από τότε που κατέστη ληξιπρόθεσμο το ποσό.
2. Να σας καλούν για ρυθμισμένες οφειλές, εφόσον η ρύθμιση τηρείται.
3. Να εισπράττουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο ληξιπρόθεσμες οφειλές.
4. Να προβαίνουν σε απειλές, προσβολές και παραπλανητική πληροφόρηση.
5. Να σας δυσφημίζουν στο οικογενειακό - εργασιακό περιβάλλον σας.
6. Να ενοχλούν τους οικείους σας.
7. Να σας καλούν στην εργασία, εκτός και αν είναι το μοναδικό τηλέφωνο που έχετε δηλώσει για επικοινωνία.
8. Να υποδύονται ότι είναι τραπεζοϋπάλληλοι, δικηγόροι κ.λπ.
9. Να σας επιβαρύνουν με έξοδα.
10. Να σας επισκέπτονται κατ’ ιδίαν.
Απαγορεύεται οι εισπρακτικές:
1. Να σας καλούν προτού παρέλθει 10ήμερο από τότε που κατέστη ληξιπρόθεσμο το ποσό.
2. Να σας καλούν για ρυθμισμένες οφειλές, εφόσον η ρύθμιση τηρείται.
3. Να εισπράττουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο ληξιπρόθεσμες οφειλές.
4. Να προβαίνουν σε απειλές, προσβολές και παραπλανητική πληροφόρηση.
5. Να σας δυσφημίζουν στο οικογενειακό - εργασιακό περιβάλλον σας.
6. Να ενοχλούν τους οικείους σας.
7. Να σας καλούν στην εργασία, εκτός και αν είναι το μοναδικό τηλέφωνο που έχετε δηλώσει για επικοινωνία.
8. Να υποδύονται ότι είναι τραπεζοϋπάλληλοι, δικηγόροι κ.λπ.
9. Να σας επιβαρύνουν με έξοδα.
10. Να σας επισκέπτονται κατ’ ιδίαν.
Ποινική δίωξη
Με την άσκηση ποινικής δίωξης σε βαθμό πλημμελήματος για το αδίκημα της παράνομης χρήσης αρχείων προσωπικού χαρακτήρα κατά 15 προσώπων, φαίνεται ότι κλείνει η έρευνα που διενεργήθηκε από την Εισαγγελία, ήδη από το 2008, σε 29 εισπρακτικές και 17 δικηγορικά γραφεία, εξ αφορμής πληθώρας καταγγελιών πολιτών, αλλά και εν όψει σχετικής καταγγελίας του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών περί αντιποίησης του δικηγορικού λειτουργήματος από υπαλλήλους τέτοιων εταιριών, οι οποίοι υποδύονταν τους δικηγόρους όταν τηλεφωνούσαν σε πολίτες.
Από το πόρισμα της εισαγγελέως Ευγενίας Μαρούδα κατέληξε στο αρχείο το σκέλος της υπόθεσης που αφορούσε το κακούργημα της εκβίασης, της απάτης, της παράνομης βίας και της αντιποίησης δικηγορικού επαγγέλματος. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι όσες εταιρίες δεν ήταν εγγεγραμμένες στο Μητρώο Καταναλωτών δεν είχαν νόμιμο δικαίωμα πρόσβασης στα προσωπικά στοιχεία των δανειοληπτών. Το ανωτέρω πόρισμα θα διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Εφετών, η οποία θα αποφασίσει εάν θα υιοθετήσει τις θέσεις της εισαγγελικής λειτουργού και αν τελικά θα εγκρίνει την αρχειοθέτηση του συγκεκριμένου σκέλους της έρευνας.
Τέλος, δρομολογείται η ψήφιση νόμου, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς και οι δικηγόροι - δικηγορικές εταιρίες που αναλαμβάνουν να καλούν τους οφειλέτες για τα χρέη τους, ενώ δύο από τις βασικές αλλαγές στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι ότι θα επιτρέπεται να ενοχλούν τους οφειλέτες κάθε επτά ημέρες, η δε ενημέρωση των οφειλετών θα επιτρέπεται να διενεργείται πλέον όχι μόνο από κεφαλαιουχικές εταιρίες, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.
Με την άσκηση ποινικής δίωξης σε βαθμό πλημμελήματος για το αδίκημα της παράνομης χρήσης αρχείων προσωπικού χαρακτήρα κατά 15 προσώπων, φαίνεται ότι κλείνει η έρευνα που διενεργήθηκε από την Εισαγγελία, ήδη από το 2008, σε 29 εισπρακτικές και 17 δικηγορικά γραφεία, εξ αφορμής πληθώρας καταγγελιών πολιτών, αλλά και εν όψει σχετικής καταγγελίας του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών περί αντιποίησης του δικηγορικού λειτουργήματος από υπαλλήλους τέτοιων εταιριών, οι οποίοι υποδύονταν τους δικηγόρους όταν τηλεφωνούσαν σε πολίτες.
Από το πόρισμα της εισαγγελέως Ευγενίας Μαρούδα κατέληξε στο αρχείο το σκέλος της υπόθεσης που αφορούσε το κακούργημα της εκβίασης, της απάτης, της παράνομης βίας και της αντιποίησης δικηγορικού επαγγέλματος. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι όσες εταιρίες δεν ήταν εγγεγραμμένες στο Μητρώο Καταναλωτών δεν είχαν νόμιμο δικαίωμα πρόσβασης στα προσωπικά στοιχεία των δανειοληπτών. Το ανωτέρω πόρισμα θα διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Εφετών, η οποία θα αποφασίσει εάν θα υιοθετήσει τις θέσεις της εισαγγελικής λειτουργού και αν τελικά θα εγκρίνει την αρχειοθέτηση του συγκεκριμένου σκέλους της έρευνας.
Τέλος, δρομολογείται η ψήφιση νόμου, προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς και οι δικηγόροι - δικηγορικές εταιρίες που αναλαμβάνουν να καλούν τους οφειλέτες για τα χρέη τους, ενώ δύο από τις βασικές αλλαγές στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι ότι θα επιτρέπεται να ενοχλούν τους οφειλέτες κάθε επτά ημέρες, η δε ενημέρωση των οφειλετών θα επιτρέπεται να διενεργείται πλέον όχι μόνο από κεφαλαιουχικές εταιρίες, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.
* Δικηγόρος
Κατεχάκη 18, τηλ: 210-6779603
Κατεχάκη 18, τηλ: 210-6779603
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου