Το πόρισμα της Επιτροπής Γεωργαντά που (έκανε φύλλο και φτερό τα αρχεία του Πενταγώνου). Ετσι έφτασε η χώρα στα Μνημόνια
Συγκλονιστικά στοιχεία, από τη μελέτη των οποίων προκύπτει κατάφωρη παραβίαση των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας στη μέθοδο με την οποία υπολογίστηκε το έλλειμμα του 2009 (μας οδήγησε στα Μνημόνια και σε απώλεια εθνικής κυριαρχίας), εντοπίζονται κατά την έρευνα που πραγματοποιείται στα αρχεία του Πενταγώνου αυτή την περίοδο. Το πόρισμα της Επιτροπής Γεωργαντά, η οποία έχει εγκατασταθεί στο
υπουργείο Αμυνας και κάνει φύλλο και φτερό τα στοιχεία στα οποία δεν είχε πρόσβαση η προηγούμενη εξεταστική επιτροπή για την οικονομία, τίθεται εντός των ημερών υπ' όψιν του Πάνου Καμμένου και πιθανότατα θα αποτελέσει μείζον θέμα συζήτησης στην εξεταστική επιτροπή που συστάθηκε για τις συνθήκες υπαγωγής της χώρας στο Μνημόνιο. Ως φαίνεται, για να αυξηθεί το έλλειμμα του 2009 παρελήφθησαν 77 «υπερτιμολογημένα» άρματα, ελικόπτερα και μαχητικά, ενώ προσετέθησαν, μεταξύ άλλων, στις «δαπάνες εξοπλισμών» η προμήθεια για 1.500 ξίφη των Ευέλπιδων (!!!) και έργα όπως... τα «Λύματα Υπηρεσιών Πλοίων Αμφιάλης» (!!!), γηροκομεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί και οικίσκοι σκύλων (!!!).Οπως αποκαλύπτει σήμερα η «δημοκρατία», τρεις είναι οι μεγάλες αμαρτίες που παρατηρούνται στον τρόπο με τον οποίο υπολογίστηκαν οι αμυντικές δαπάνες για εξοπλισμούς το 2009 από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και ειδικότερα από το υπουργείο Οικονομικών:
Αμαρτία πρώτη: Αποκαλύπτεται... συνωστισμός παραλαβής εξοπλιστικών συστημάτων στο τελευταίο τρίμηνο εκείνης της χρονιάς. Η κυβέρνηση έσπευσε να εγγράψει διά αυτής της μεθόδου πρόσθετες δαπάνες ύψους 2,9 δισ. ευρώ στο έλλειμμα του 2009 (με τις προκαταβολές 3,1 δισ. Ευρώ), ενώ τα επόμενα χρόνια που το έλλειμμα «μειωνόταν» οι αντίστοιχες δαπάνες που ενεγράφησαν ήταν μόλις 833.000.000 το 2010 και 636.000.000 ευρώ το 2011. Με δεδομένο ότι η παραλαβή ή μη ενός οπλικού συστήματος είναι επιλογή πολιτικής βούλησης, προκειμένου να εγγραφεί στο έλλειμμα με βάση τους κοινοτικούς κανονισμούς, γίνεται αμέσως αντιληπτό γιατί ελικόπτερα Apache που είχαν παραγγελθεί από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2003 παρελήφθησαν δύο χρόνια μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα (πάλι με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ). Γίνεται, επίσης, αντιληπτό γιατί μαχητικά αεροπλάνα F-16, που είχαν παραγγελθεί -η μόνη προμήθεια επί Ν.Δ.- από την κυβέρνηση Καραμανλή, παρελήφθησαν από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ λίγες μόνο ημέρες μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα. Αυτό και αν είναι παράδοξο: Ελικόπτερα παραλαμβάνονται χρόνια μετά την εισαγωγή τους και μαχητικά αεροπλάνα μέρες μετά την άφιξή τους! Ο σκοπός, προφανής: Να «φουσκώσει» το έλλειμμα του 2009 και να υποεκτιμηθεί το έλλειμμα του 2010.
Αμαρτία δεύτερη: Ενώ το συνολικό κόστος των 77 ελικοπτέρων, αρμάτων και μαχητικών αεροσκαφών που έπρεπε να εγγραφεί στο έλλειμμα με βάση τον κανονισμό της Eurostat ήταν περίπου 1,5 δισ. ευρώ -όσο αντιστοιχούσε η αξία των παραληφθέντων «τεμαχίων» με βάση τα συμβόλαια αγοράς-, εντέλει με «υπερτιμολόγηση» του ελλείμματος ενεγράφησαν 2,5 δισ. ευρώ! Με βάση τον κοινοτικό κανονισμό για την παραλαβή εξοπλισμών με μακροχρόνια συμβόλαια αγοράς που περιλαμβάνουν τμηματική παραλαβή τεμαχίων, «η κυβερνητική δαπάνη θα πρέπει να καταχωρίζεται τη στιγμή της παραλαβής των ξεχωριστών λειτουργικών κομματιών που συνθέτουν την παραγγελία και όχι τη στιγμή ολοκλήρωσης της παραγγελίας».
Αμαρτία τρίτη: Για να «αβγατίσει» και άλλο το έλλειμμα του 2009 παρελήφθησαν ως «εξοπλισμοί» μαζί με αμερικανικά ελικόπτερα, μαχητικά και γερμανικά άρματα διάφορα στρατιωτικά έργα: Το έργο «λύματα υπηρεσιών Αμφιάλης», το έργο «τοξικά απόβλητα», η προμήθεια για 1.500 ξίφη αξιωματικών και 520 αλεξίπτωτα, οι μαρκίζες κτιρίων, ένα γηροκομείο, αναπνευστικές συσκευές πίεσης, οικίσκοι διαμονής σκύλων, αρτοποιείο, ψηφιακοί εκτυπωτές, άχρηστα πυρομαχικά, κατασκευή ασανσέρ, δύο μοτέλ στο ΚΕΔΑ, τοποθετήσεις δαπέδων σε εκθέσεις κ.ά. Αν και δεν πρόκειται για αξιοσημείωτες δαπάνες, το γεγονός ότι επελέγησαν να ριχτούν στον «κουβά» του ελλείμματος του 2009 θέτει προς διερεύνηση ζήτημα καταστρατήγησης των κοινοτικών κανονισμών. Αυτοί προβλέπουν σαφώς ότι «στρατιωτικοί εξοπλισμοί θεωρούνται τα στρατιωτικά όπλα καταστροφής και τα μέσα καταστροφής που φέρουν αυτά». Είναι πρόδηλο ότι τα γηροκομεία, οι οικίσκοι σκύλων, οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και το έργο με τα... λύματα Αμφιάλης που παρελήφθησαν δεν συνιστούν «εξοπλισμούς», κατά συνέπεια το έλλειμμα του 2009... όζει. Η παράτυπη εγγραφή των στρατιωτικών εξοπλισμών στο έλλειμμα του 2009 αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη φάση της λαθροχειρίας. Μαζί με τα άρματα - αεροπλάνα στο έλλειμμα της χρονιάς εκείνης ενετάχθησαν προμήθειες φαρμάκων, των οποίων η νομιμότητα αγοράς δεν είχε ελεχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στη δεύτερη φάση, όπως έχει αποκαλύψει η«δημοκρατία», το ΠΑΣΟΚ ενέταξε στο δημοσιονομικό έλλειμμα του 2009 το έλλειμμα 17 ΔΕΚΟ, εκτινάσσοντάς το στο 15,6%, αν και σε χώρες όπως η Γερμανία το έλλειμμα των ΔΕΚΟ δεν περιλαμβάνεται στο έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης.
Πώς έγινε η διόγκωση με Leopard, F-16 και μαχητικά ελικόπτερα Apache
1. Αρματα Μάχης LEOPARD 2HEL. Το 2003 παραγγέλθηκαν 170 άρματα μάχης LEOPARD 2HEL, 12 άρματα περισυλλογής Bufell και οκτώ γεφυροφόρα LEGUAN. Η αξία της σύμβασης αυτής ανερχόταν στα 1,7 δισ. ευρώ. Πριν από το 2005 περίπου το 30% αυτού του ποσού, δηλαδή γύρω στο 0,5 δισ. Ευρώ, δόθηκε ως προκαταβολή. Στεκόμαστε σε αυτή τη λεπτομέρεια γιατί, όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω, το ποσό των προκαταβολών που δόθηκαν πριν από το 2005 θα έπρεπε να αφαιρείται από το έλλειμμα του έτους στο οποίο παραλαμβάνεται το συγκεκριμένο όπλο. Τα άρματα Bufell και LEGUAN παρελήφθησαν την περίοδο 2006-2007, άρα κανονικά, σύμφωνα με την απόφαση της Eurostat, θα έπρεπε να επιβαρύνουν το έλλειμμα της περιόδου 2006-2007. Από τα 170 άρματα μάχης LEOPARD 2HEL παραδόθηκαν την περίοδο 2007-2008 103, 44 το 2009, 13 το 2010 και 10 το 2011. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία κάθε άρμα στοίχιζε γύρω στα 9.000.000 ευρώ (1.700.000 ευρώ / 170+12+8). Με βάση την απόφαση της Eurostat, το ποσό που αντιστοιχούσε στο 2009 ήταν περίπου 396.000.000 (9*44) ευρώ. Το ποσό που θα έπρεπε να καταγραφεί δε στο έλλειμμα του 2009 ανέρχεται στα 277.000.000 ευρώ (396-119 η προκαταβολή 30% που δόθηκε πριν από το 2005 και αντιστοιχεί στα 44 άρματα). Το ποσό που πραγματικά καταχωρίστηκε ήταν 840.000.000 ευρώ. Καταγράφεται, δηλαδή, «φούσκωμα» του ελλείμματος του 2009 μόνο από τα άρματα LEOPARD 2HEL κατά 563.000.000 ευρώ. Το «φούσκωμα» του ελλείμματος του 2009 «ελάφρυνε» το έλλειμμα της περιόδου 2010-2011. Συγκεκριμένα, την περίοδο 2010-2011 παρελήφθησαν 23 (10+13) άρματα αξίας περίπου 207.000.000 (23*9) ευρώ. Μετά την αφαίρεση του 30% της προκαταβολής πριν από το 2005 το ποσό που θα έπρεπε να καταγραφεί στο έλλειμμα της περιόδου 2010-2011 ήταν 145.000.000 (207-65) ευρώ. Το έλλειμμα που πραγματικά καταχωρίστηκε ήταν 100.000.000 ευρώ.
2. Αεροσκάφη F-16 / D BLK 52+ Advanced. Το μόνο εξοπλιστικό πρόγραμμα που αποτέλεσε αγορά της κυβέρνησης Καραμανλή ήταν η παραγγελία 30 αεροσκαφών F-16 / D BLK 52+ Advanced το 2006.Το συνολικό κόστος της παραγγελίας αυτής ανερχόταν σε 2 δισ. δολάρια. Από τα 30 αεροσκάφη, τα 21 παρελήφθησαν το 2009, ενώ τα υπόλοιπα εννέα το 2010. Παρόμοια με τα παραπάνω, το ποσό που θα έπρεπε να επιβαρύνει τις εξοπλιστικές δαπάνες του 2009 ήταν περίπου 1,4 (21*2/30) δισ. δολάρια ή 972.000.000 ευρώ και το ποσό το οποίο έπρεπε να επιβαρύνει το 2010 ήταν περίπου 600.000.000 (=9*2/30) δολάρια ή 417.000.000 ευρώ. Για τους παραπάνω υπολογισμούς χρησιμοποιήθηκε η ισοτιμία ευρώ / δολαρίου που ίσχυε στις 31/12/2009, δηλαδή 1,44. Τα ποσά που καταχωρίστηκαν στην πραγματικότητα ήταν τα εξής: Το έλλειμμα του 2009 επιβαρύνθηκε με 1,6 δισ. δολάρια ή 1,110 δισ. Ευρώ, ενώ το έλλειμμα του 2010 επιβαρύνθηκε με 0 ευρώ. Με λίγα λόγια, το έλλειμμα του 2009 φούσκωσε κατά 138.000.000 (1110-972) ευρώ και το έλλειμμα του 2010 ελάφρυνε κατά 417.000.000 (417-0) ευρώ.
3. Επιθετικά ελικόπτερα AH-64DHA Apache. Το 2003 παραγγέλθηκαν 12 ελικόπτερα AH-64DHA Apache αξίας 663.000.000 δολαρίων ή 460.000.000 ευρώ. Ενα ποσό 138.000.000 (30%) είχε δοθεί ως προκαταβολή πριν από το 2005. Τα ελικόπτερα αυτά αφίχθησαν στην Ελλάδα το 2007, αλλά αποθηκεύτηκαν στην Πάχη Μεγάρων για περίπου δύο χρόνια διότι παρουσίαζαν τεχνικά προβλήματα. Τα έτη 2007-2009 μετά έναν μεγάλο αριθμό επιπρόσθετων ανταλλακτικών που εισήχθησαν προκειμένου να καταστούν λειτουργικά, τελικά παρελήφθησαν επισήμως στην πλειονότητά τους το τελευταίο τρίμηνο του 2009, όταν πλέον στην κυβέρνηση ήταν το ΠΑΣΟΚ. Και -ω του θαύματος!- το πλήρες ποσό των 460.000.000 ευρώ επιβάρυνε το έλλειμμα του 2009. Και αν ακόμη γίνει δεκτό πως τα ελικόπτερα αυτά έπρεπε να παραληφθούν το 2009, το αντίστοιχο έλλειμμα του έτους αυτού δεν θα έπρεπε να επιβαρυνθεί με το συνολικό ποσό των 460.000.000 ευρώ. Σύμφωνα με την απόφαση της Eurostat, θα έπρεπε από το ποσό των 460.000.000 ευρώ να αφαιρεθεί το ποσό της προκαταβολής των 138.000.000 ευρώ. Ενα δεύτερο ποσό το οποίο δεν είναι δυνατό να προσδιοριστεί λόγω έλλειψης πληροφοριών είναι η αξία των ανταλλακτικών που εισήχθησαν την περίοδο 2007-2008. Το σίγουρο είναι ένα: Πως και η καταγραφή των AH-64DHA Apache επιβάρυνε το έλλειμμα του 2009 με ποσά που ξεπερνούν τα 150.000.000 ευρώ.
2. Αεροσκάφη F-16 / D BLK 52+ Advanced. Το μόνο εξοπλιστικό πρόγραμμα που αποτέλεσε αγορά της κυβέρνησης Καραμανλή ήταν η παραγγελία 30 αεροσκαφών F-16 / D BLK 52+ Advanced το 2006.Το συνολικό κόστος της παραγγελίας αυτής ανερχόταν σε 2 δισ. δολάρια. Από τα 30 αεροσκάφη, τα 21 παρελήφθησαν το 2009, ενώ τα υπόλοιπα εννέα το 2010. Παρόμοια με τα παραπάνω, το ποσό που θα έπρεπε να επιβαρύνει τις εξοπλιστικές δαπάνες του 2009 ήταν περίπου 1,4 (21*2/30) δισ. δολάρια ή 972.000.000 ευρώ και το ποσό το οποίο έπρεπε να επιβαρύνει το 2010 ήταν περίπου 600.000.000 (=9*2/30) δολάρια ή 417.000.000 ευρώ. Για τους παραπάνω υπολογισμούς χρησιμοποιήθηκε η ισοτιμία ευρώ / δολαρίου που ίσχυε στις 31/12/2009, δηλαδή 1,44. Τα ποσά που καταχωρίστηκαν στην πραγματικότητα ήταν τα εξής: Το έλλειμμα του 2009 επιβαρύνθηκε με 1,6 δισ. δολάρια ή 1,110 δισ. Ευρώ, ενώ το έλλειμμα του 2010 επιβαρύνθηκε με 0 ευρώ. Με λίγα λόγια, το έλλειμμα του 2009 φούσκωσε κατά 138.000.000 (1110-972) ευρώ και το έλλειμμα του 2010 ελάφρυνε κατά 417.000.000 (417-0) ευρώ.
3. Επιθετικά ελικόπτερα AH-64DHA Apache. Το 2003 παραγγέλθηκαν 12 ελικόπτερα AH-64DHA Apache αξίας 663.000.000 δολαρίων ή 460.000.000 ευρώ. Ενα ποσό 138.000.000 (30%) είχε δοθεί ως προκαταβολή πριν από το 2005. Τα ελικόπτερα αυτά αφίχθησαν στην Ελλάδα το 2007, αλλά αποθηκεύτηκαν στην Πάχη Μεγάρων για περίπου δύο χρόνια διότι παρουσίαζαν τεχνικά προβλήματα. Τα έτη 2007-2009 μετά έναν μεγάλο αριθμό επιπρόσθετων ανταλλακτικών που εισήχθησαν προκειμένου να καταστούν λειτουργικά, τελικά παρελήφθησαν επισήμως στην πλειονότητά τους το τελευταίο τρίμηνο του 2009, όταν πλέον στην κυβέρνηση ήταν το ΠΑΣΟΚ. Και -ω του θαύματος!- το πλήρες ποσό των 460.000.000 ευρώ επιβάρυνε το έλλειμμα του 2009. Και αν ακόμη γίνει δεκτό πως τα ελικόπτερα αυτά έπρεπε να παραληφθούν το 2009, το αντίστοιχο έλλειμμα του έτους αυτού δεν θα έπρεπε να επιβαρυνθεί με το συνολικό ποσό των 460.000.000 ευρώ. Σύμφωνα με την απόφαση της Eurostat, θα έπρεπε από το ποσό των 460.000.000 ευρώ να αφαιρεθεί το ποσό της προκαταβολής των 138.000.000 ευρώ. Ενα δεύτερο ποσό το οποίο δεν είναι δυνατό να προσδιοριστεί λόγω έλλειψης πληροφοριών είναι η αξία των ανταλλακτικών που εισήχθησαν την περίοδο 2007-2008. Το σίγουρο είναι ένα: Πως και η καταγραφή των AH-64DHA Apache επιβάρυνε το έλλειμμα του 2009 με ποσά που ξεπερνούν τα 150.000.000 ευρώ.
Προκαταβολές
Οι προκαταβολές για την αγορά των οπλικών συστημάτων που έγιναν πριν το 2005 θα πρέπει να αφαιρεθούν από το έλλειμμα του έτους κατά το οποίο παραλήφθηκε το συγκεκριμένο όπλο. Ο λόγος είναι πως οι στρατιωτικοί εξοπλισμοί πριν από το 2005 στην περίπτωση της Ελλάδας καταγράφονταν με βάση τις πληρωμές που γίνονταν κάθε έτος. Αυτό γιατί οι παραλαβές όπλων που γίνονταν κάθε έτος πριν από το 2005 δεν ήταν γνωστές. Τα ποσά, λοιπόν, που είχαν δοθεί πριν από το 2005 ως προκαταβολές είχαν συμπεριληφθεί στο έλλειμμα των ετών πριν από το 2005. Προκειμένου δε αυτές να μη διπλοεγγραφούν στο έλλειμμα του έτους 2009 σύμφωνα με την απόφαση της Eurostat θα πρέπει να αφαιρούνται από τις δαπάνες του 2009.
Οι προκαταβολές για την αγορά των οπλικών συστημάτων που έγιναν πριν το 2005 θα πρέπει να αφαιρεθούν από το έλλειμμα του έτους κατά το οποίο παραλήφθηκε το συγκεκριμένο όπλο. Ο λόγος είναι πως οι στρατιωτικοί εξοπλισμοί πριν από το 2005 στην περίπτωση της Ελλάδας καταγράφονταν με βάση τις πληρωμές που γίνονταν κάθε έτος. Αυτό γιατί οι παραλαβές όπλων που γίνονταν κάθε έτος πριν από το 2005 δεν ήταν γνωστές. Τα ποσά, λοιπόν, που είχαν δοθεί πριν από το 2005 ως προκαταβολές είχαν συμπεριληφθεί στο έλλειμμα των ετών πριν από το 2005. Προκειμένου δε αυτές να μη διπλοεγγραφούν στο έλλειμμα του έτους 2009 σύμφωνα με την απόφαση της Eurostat θα πρέπει να αφαιρούνται από τις δαπάνες του 2009.
Οι κανονισμοί της Eurostat για τους εξοπλισμούς!
Στις 9 Μαρτίου 2006 η Eurostat δημοσιοποίησε την απόφασή της για τον τρόπο καταγραφής των στρατιωτικών εξοπλισμών στους επίσημους υπολογισμούς των Εθνικών Λογαριασμών των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ο λόγος που ενδιαφέρει αυτή η εξειδικευμένη πληροφορία είναι ότι το ποσό των στρατιωτικών εξοπλισμών επηρεάζει
απευθείας το έλλειμμα και το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης.
Στην παραπάνω έκθεση της Eurostat αναφέρεται σαφώς πως για τους σκοπούς αυτής της έκθεσης ως στρατιωτικοί εξοπλισμοί θεωρούνται «τα στρατιωτικά όπλα καταστροφής και τα μέσα που μεταφέρουν αυτά».
Το δεύτερο σημαντικό σημείο που αποσαφηνίζεται σε αυτή την έκθεση είναι ο χρόνος καταγραφής της δαπάνης για στρατιωτικούς εξοπλισμούς στους λογαριασμούς της Γενικής Κυβέρνησης. Σύμφωνα, λοιπόν, με την έκθεση αυτή, ο χρόνος που καταγράφεται η δαπάνη για την απόκτηση ενός «όπλου καταστροφής» στους λογαριασμούς της Γενικής Κυβέρνησης είναι ο χρόνος ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ αυτού του όπλου, ανεξάρτητα από το πότε έγιναν οι πληρωμές για αυτό το όπλο. Παράδειγμα: Το υποβρύχιο «Παπανικολής» τύπου 214 παραγγέλθηκε το 1998. Η προκαταβολή που δόθηκε για το υποβρύχιο αυτό, καθώς και οι πληρωμές που έγιναν για την απόκτηση του υποβρυχίου αυτού έως το 2009 δεν καταγράφηκαν στους κυβερνητικούς λογαριασμούς μέχρι το έτος 2009. Η αιτία ήταν απλή. Επειδή το υποβρύχιο αυτό παρουσίαζε τεχνικά προβλήματα (έγερνε) δεν ΠΑΡΑΛΑΜΒΑΝΟΤΑΝ από την κυβέρνηση Καραμανλή. Αντίθετα, η συνολική δαπάνη για την αγορά του υποβρυχίου αυτού (400.000.000 ευρώ) επιβάρυνε το έλλειμμα του 2010, χρονιά κατά την οποία το υποβρύχιο παραλήφθηκε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
Στον κανόνα αυτόν της παραλαβής τίθενται πολλές φορές, λόγω της φύσης του οπλικού συστήματος, κάποιοι προβληματισμοί, οι οποίοι όμως αποσαφηνίζονται πλήρως στην απόφαση της Eurostat. Αυτό συνήθως αφορά μακροχρόνια συμβόλαια αγοράς στρατιωτικών εξοπλισμών, τα οποία περιλαμβάνουν την παράδοση παρόμοιων τεμαχίων στρατιωτικού εξοπλισμού, η οποία διενεργείται προοδευτικά για μια περίοδο πολλών ετών. Κλασικά παραδείγματα της περίπτωσης αυτής είναι η παραγγελία ενός αριθμού αεροσκαφών ή αρμάτων μάχης, η οποία διαρκεί πολλά χρόνια. Το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι πότε θα καταγραφεί η δαπάνη στο δημοσιοοικονομικό έλλειμμα: Τη χρονιά που κάθε ξεχωριστό αεροσκάφος ή άρμα μάχης παραλαμβάνεται ή τη χρονιά που το τελευταίο άρμα ή αεροσκάφος της παραγγελίας παραλαμβάνεται; Η απόφαση της Eurostat ξεκαθαρίζει πως «η κυβερνητική δαπάνη θα πρέπει να καταχωρίζεται τη στιγμή της παραλαβής των ξεχωριστών λειτουργικών κομματιών που συνθέτουν την παραγγελία και όχι τη στιγμή της ολοκλήρωσης της παραγγελίας». Στην περίπτωση αυτή ανήκει η πλειονότητα των αυθαιρεσιών που έγιναν προκειμένου να «φουσκωθεί» το έλλειμμα της περιόδου 2009.
απευθείας το έλλειμμα και το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης.
Στην παραπάνω έκθεση της Eurostat αναφέρεται σαφώς πως για τους σκοπούς αυτής της έκθεσης ως στρατιωτικοί εξοπλισμοί θεωρούνται «τα στρατιωτικά όπλα καταστροφής και τα μέσα που μεταφέρουν αυτά».
Το δεύτερο σημαντικό σημείο που αποσαφηνίζεται σε αυτή την έκθεση είναι ο χρόνος καταγραφής της δαπάνης για στρατιωτικούς εξοπλισμούς στους λογαριασμούς της Γενικής Κυβέρνησης. Σύμφωνα, λοιπόν, με την έκθεση αυτή, ο χρόνος που καταγράφεται η δαπάνη για την απόκτηση ενός «όπλου καταστροφής» στους λογαριασμούς της Γενικής Κυβέρνησης είναι ο χρόνος ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ αυτού του όπλου, ανεξάρτητα από το πότε έγιναν οι πληρωμές για αυτό το όπλο. Παράδειγμα: Το υποβρύχιο «Παπανικολής» τύπου 214 παραγγέλθηκε το 1998. Η προκαταβολή που δόθηκε για το υποβρύχιο αυτό, καθώς και οι πληρωμές που έγιναν για την απόκτηση του υποβρυχίου αυτού έως το 2009 δεν καταγράφηκαν στους κυβερνητικούς λογαριασμούς μέχρι το έτος 2009. Η αιτία ήταν απλή. Επειδή το υποβρύχιο αυτό παρουσίαζε τεχνικά προβλήματα (έγερνε) δεν ΠΑΡΑΛΑΜΒΑΝΟΤΑΝ από την κυβέρνηση Καραμανλή. Αντίθετα, η συνολική δαπάνη για την αγορά του υποβρυχίου αυτού (400.000.000 ευρώ) επιβάρυνε το έλλειμμα του 2010, χρονιά κατά την οποία το υποβρύχιο παραλήφθηκε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
Στον κανόνα αυτόν της παραλαβής τίθενται πολλές φορές, λόγω της φύσης του οπλικού συστήματος, κάποιοι προβληματισμοί, οι οποίοι όμως αποσαφηνίζονται πλήρως στην απόφαση της Eurostat. Αυτό συνήθως αφορά μακροχρόνια συμβόλαια αγοράς στρατιωτικών εξοπλισμών, τα οποία περιλαμβάνουν την παράδοση παρόμοιων τεμαχίων στρατιωτικού εξοπλισμού, η οποία διενεργείται προοδευτικά για μια περίοδο πολλών ετών. Κλασικά παραδείγματα της περίπτωσης αυτής είναι η παραγγελία ενός αριθμού αεροσκαφών ή αρμάτων μάχης, η οποία διαρκεί πολλά χρόνια. Το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι πότε θα καταγραφεί η δαπάνη στο δημοσιοοικονομικό έλλειμμα: Τη χρονιά που κάθε ξεχωριστό αεροσκάφος ή άρμα μάχης παραλαμβάνεται ή τη χρονιά που το τελευταίο άρμα ή αεροσκάφος της παραγγελίας παραλαμβάνεται; Η απόφαση της Eurostat ξεκαθαρίζει πως «η κυβερνητική δαπάνη θα πρέπει να καταχωρίζεται τη στιγμή της παραλαβής των ξεχωριστών λειτουργικών κομματιών που συνθέτουν την παραγγελία και όχι τη στιγμή της ολοκλήρωσης της παραγγελίας». Στην περίπτωση αυτή ανήκει η πλειονότητα των αυθαιρεσιών που έγιναν προκειμένου να «φουσκωθεί» το έλλειμμα της περιόδου 2009.
Από τον Μανώλη Κοττάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου