Για τις αρχές του Νοέμβρη είχει προγραμματιστεί να παραδοθούν στην Αεροπορία Στρατού τα πρώτα CH-47D Chinook από τις ΗΠΑ, και έτσι έγινε.
Τα ελικόπτερα ήρθαν σήμερα στη Στρατιωτική Διοίκηση Λιμένος Πειραιώς, στο Κερατσίνι και ακολούθως στο 2ο Συγκρότημα Αεροπορίας Στρατού και ειδικότερα στο 4ο Tάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού στη Πάχη Μεγάρων.
Tα ελικόπτερα όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα defencenews.gr, κατέφθασαν ακτοπλοϊκώς στο Λιμάνι του Πειραιά. Αξίζει να τονιστεί, πως εν συνεχεία σε βάθος εβδομάδων θα τοποθετηθούν στο 3ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού με σκοπό την εκτέλεση αποστολών επ ωφελείας της 71 Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας και της 1ης Ταξιαρχίας Καταδρομών – Αλεξιπτωτιστών. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε παρακάτω. Ευχής έργο θα ήταν να μην τα βλέπουμε νυχθημερόν ως ελικόπτερα αεροδιακομηδών…
Συνολικά το πρόγραμμα μεταξύ ΗΠΑ και Ελληνικού Στρατού αναφέρεται βάση την ανακοίνωση της Defense Security Cooperation Agency έχει ως εξής:
10 ελικόπτερα CH-47D συμπεριλαμβανομένων 23 αεροκινητήρων T55-GA-714A (εκ των οποίων 20 επί των ελικοπτέρων και τρεις ως ανταλλακτικά).
12 συστήματα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος AN/AAR-57 Common Missile Warning System (εκ των οποίων 10 επί των ελικοπτέρων και δύο ως ανταλλακτικά).
12 σταθμούς ασυρμάτου υψηλών συχνοτήτων (HF) τύπου AN/ARC-220.
12 σταθμούς ασυρμάτου πολύ υψηλών συχνοτήτων (VHF)-AM/FM τύπου AN/ARC-186.
12 σταθμούς ασυρμάτου λίαν υψηλών συχνοτήτων (UHF)-AM τύπου AN/ARC-164.
12 συστήματα (marker beacons) VOR ILS τύπου AN/ARN 123,
12 συστήματα ραδιοκατεύθυνσης (Direction Finder Sets) τύπου AN/ARN-89 ή AN/ARN-149.
12 συστήματα ναυτιλίας (Doppler/Global Positioning System) τύπου AN/ASN-128, 12 σταθμούς ασυρμάτου (homing radios) τύπου AN/ARC-201D ή AN/ARC-201E.
12 αναμεταδότες συστήματος αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) τύπου AN/APX-118.
3 αναμεταδότες συστήματος αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) τύπου AN/APX-118A.
12 δέκτες προειδοποίησης ραντάρ AN/APR-39A(V)1, εξοπλισμού αποστολής, εξοπλισμού επικοινωνιών και ναυτιλίας.
12 συστήματα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος AN/AAR-57 Common Missile Warning System (εκ των οποίων 10 επί των ελικοπτέρων και δύο ως ανταλλακτικά).
12 σταθμούς ασυρμάτου υψηλών συχνοτήτων (HF) τύπου AN/ARC-220.
12 σταθμούς ασυρμάτου πολύ υψηλών συχνοτήτων (VHF)-AM/FM τύπου AN/ARC-186.
12 σταθμούς ασυρμάτου λίαν υψηλών συχνοτήτων (UHF)-AM τύπου AN/ARC-164.
12 συστήματα (marker beacons) VOR ILS τύπου AN/ARN 123,
12 συστήματα ραδιοκατεύθυνσης (Direction Finder Sets) τύπου AN/ARN-89 ή AN/ARN-149.
12 συστήματα ναυτιλίας (Doppler/Global Positioning System) τύπου AN/ASN-128, 12 σταθμούς ασυρμάτου (homing radios) τύπου AN/ARC-201D ή AN/ARC-201E.
12 αναμεταδότες συστήματος αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) τύπου AN/APX-118.
3 αναμεταδότες συστήματος αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) τύπου AN/APX-118A.
12 δέκτες προειδοποίησης ραντάρ AN/APR-39A(V)1, εξοπλισμού αποστολής, εξοπλισμού επικοινωνιών και ναυτιλίας.
Υπενθυμίζεται πως το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας προχώρησε από πέρσι τον χειμώνα στην κατακύρωση της προμήθειας δέκα μεταχειρισμένων μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου CH-47D Chinook από τα αμερικανικά αποθέματα. Το συνολικό κόστος του προγράμματος είναι της τάξεως των $ 125.840.802 και καλύπτει όλες τις εργασίες επιθεώρησης και αποκατάστασης των ελικοπτέρων (πριν την παράδοση τους), την προμήθεια των κινητήρων και των λοιπών υλικών και συστημάτων υποστήριξης. Η απόκτηση τους αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες αεροκίνησης του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ). Τα CH-47D Chinook θα αποκτηθούν στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ με τιμή μονάδας περί τα 3,5 ως 4 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.
Πριν την παράδοση τους στην Αεροπορία Στρατού του Ελληνικού Στρατού τα 10 ελικόπτερα έχουν υποστεί εργοστασιακή συντήρηση σε εργοστάσιο βάσης του Στρατού των ΗΠΑ, ενώ είναι εξοπλισμένα και με σύστημα αυτοπροστασίας συμπεριλαμβανομένων και εκτοξευτών αναλωσίμων (chaffs & flares). Η αποπληρωμή του προγράμματος θα γίνει σε περίοδο 5-10 ετών. Τα συγκεκριμένα ελικόπτερα μέσα σε βάθος μερικών μηνών θα τοποθετηθούν στο 3ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού με σκοπό την εκτέλεση αποστολών επ ωφελείας της 71 Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας και της 1ης Ταξιαρχίας Καταδρομών και ειδικότερα των τριών ορεινών μοιρών καταδρομών σε Ρεντίνα, Νάουσα και Δράμα. Σε κάθε περίπτωση το μείζον και επείγον πρόβλημα για την ΑΣ είναι η αντικατάσταση των UH-1H Iroquois και ΑΒ-205A/A1.
Μέχρι στιγμής έχουν παραληφθεί μόνον 12 από τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα ΝΗ-90 εξαιτίας της στάσης του Πάνου Καμμένου που ακύρωσε τις παραλαβές των υπολοίπων οκτώ. Η απόσυρση των UH-1H Iroquois και μέρους ή ολόκληρου του στόλου των ΑΒ-205A/A1 σε συνδυασμό με την παραλαβή των δέκα μεταχειρισμένων CH-47D Chinook και των οκτώ υπό παράδοση NH-90 TTH θα οδηγούσε σε πολλαπλά οφέλη (αύξηση της ασφάλειας πτήσεων, περιορισμός του οικονομικού κόστους τεχνικής υποστήριξης και συντήρησης, αύξηση της διαθεσιμότητας του στόλου κ.ά.). Η επικείμενη έλευση των δέκα CH-47D Chinook θα βελτιώσει την κατάσταση (στη συνολική ικανότητα μεταφοράς θα προσθέσει 440 στρατιώτες ή 106,5 τόνους φορτίου), αλλά δεν θα επιλύσει εξ ολοκλήρου πρόβλημα της αντικατάστασης των 86 UH-1H Iroquois και ΑΒ-205A/-205A1 (ενδεχομένως με την έλευση των δέκα μεταχειρισμένων CH-47D Chinook να αποσυρθούν τα 24 UH-1H Iroquois). Η παραλαβή και των υπολοίπων NH-90 TTH θα βελτίωνε ακόμα περισσότερο την κατάσταση και θα επέτρεπε την απόσυρση 10-20 AB-205/-205A1, αλλά κάτι τέτοιο δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Να τονιστεί ότι άλλο είναι το βαρύ ελικόπτερο και άλλο το ελικόπτερο εφόδου.
Οι Μονάδες Αεροπορίας Στρατού και οι Μονάδες Πεζικού ή Ειδικών Δυνάμεων σε συνδυασμό με τμήματα των άλλων Όπλων μπορούν να συγκροτήσουν ισχυρές και ευέλικτες Αεροκίνητες δυνάμεις, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να ενεργήσουν σε όλο το μήκος και πλάτος του σύγχρονου πεδίου μάχης, επηρεαζόμενα ελάχιστα από τα εμπόδια του εδάφους. Η μεγάλη ευελιξία και ισχύς μιας αεροκίνητης δύναμης επιτυγχάνεται με τον συνδυασμό των δυνατοτήτων των Ε/Π (ταχύτητα, ευκινησία και ισχύς πυρός) και αυτών του ΠΖ και των υπολοίπων Όπλων. Ο συνδυασμός αυτός έχει ως αποτέλεσμα τη συγκρότηση τακτικών συγκροτημάτων τα οποία μπορούν να επιχειρούν η τακτική κατάσταση όπου το επιβάλλει. Για την καλύτερη ενημέρωση και αντίληψη των τακτικών επιχειρήσεων παραθέτουμε τις γενικές αρχές διεξαγωγής των αεραποβατικών- αεροκίνητων επιχειρήσεων.
Αεραποβατική επιχείρηση είναι µία συνδυασμένη επιχείρηση που περιλαμβάνει την αεροπορική μεταφορά χερσαίων δυνάμεων στην περιοχή του αντικειμενικού σκοπού. Οι εμπλεκόμενες στην επιχείρηση αυτή δυνάμεις, μπορεί να είναι οποιοσδήποτε συνδυασμός αεροκίνητων ή αεροµεταφεροµένων δυνάμεων, ενώ ο τύπος των μεταφορικών αεροσκαφών ή ελικοπτέρων εξαρτάται από την αποστολή και την κατάσταση. Οι μάχιμες μονάδες μπορεί να είναι αυτάρκεις για επιχειρήσεις μικρής διάρκειας ή μπορεί να χρειαστούν επιπρόσθετες μονάδες υποστηρίξεως μάχης και Διοικητικής Μέριμνας.
Οι αεραποβατικές δυνάµεις είναι ειδικά οργανωμένες, εφοδιασμένες και εκπαιδευμένες για ρίψη από αεροσκάφη ή προσγείωση στην περιοχή προς κατάληψη του αντικειμενικού σκοπού ή τη διεξαγωγής ειδικών επιχειρήσεων. Η επιτυχία των αεραποβατικών επιχειρήσεων εξαρτάται από τη λήψη αυστηρών μέτρων ασφαλείας για την επίτευξη του αιφνιδιασμού. Οι αεραποβατικές επιχειρήσεις µμπορούν να αρχίσουν ή ανεξάρτητα ή σε συνδυασµό µε χερσαίες δυνάµεις για να προετοιμάσουν, διευκολύνουν ή επεκτείνουν τις ενέργειες τους. Οι αεραποβατικές επιχειρήσεις παρέχουν ευκαμψία, μέσα στο θέατρο των επιχειρήσεων και του επιτρέπουν να επεκτείνει την περιοχή επιχειρήσεων. Η απειλή της χρησιμοποιήσεως των, αναγκάζει τον εχθρό να δεσμεύσει δυνάμεις προκειμένου να αντιμετωπίσει την απειλή.
Τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά των αερποβατικών επιχειρήσεων είναι τα ακόλουθα:
Ανεξαρτησία έναντι χρονικών και εδαφικών περιορισµών. Αυτό προέρχεται από τη χρησιµοποίηση του αεροσκάφους ή του ελικοπτέρου και βασίζεται στην ταχύτητα. Ο χρόνος και οι αποστάσεις περιορίζονται για το πεδίο μάχης στο ελάχιστο και η διαθεσιμότητα των αεραποβατικών στρατευμάτων σε τόπο και χρόνο είναι δυνατή εκεί όπου αποκλείεται για τις χερσαίες δυνάμεις.
Ευκινησία. Λογίζεται τόσο στο στρατηγικό, όσο και στο τακτικό πλαίσιο. Πηγάζει από την ανεξαρτησία απέναντι στους εδαφικούς περιορισµούς και την ικανότητα ταχείας αντιδράσεως των αεραποβατικών δυνάµεων.
Μαζική ενέργεια. Η μαζική ενέργεια χαρακτηρίζει τα αεραποβατικά στρατεύματα τα οποία ενεργούν από αέρος µε αλεξίπτωτα, όταν συγκρίνονται µε τα αεροπροσγειούµενα. Με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν οι κατάλληλες ζώνες ρίψεως, η ρίψη παρέχει τον επιθυμητό όγκο δυνάμεων στην περιοχή του αντικειμενικού σκοπού σε χρόνο πολύ λιγότερο απ” ότι η αεροπροσγείωση.
Μαζική ενέργεια. Η μαζική ενέργεια χαρακτηρίζει τα αεραποβατικά στρατεύματα τα οποία ενεργούν από αέρος µε αλεξίπτωτα, όταν συγκρίνονται µε τα αεροπροσγειούµενα. Με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν οι κατάλληλες ζώνες ρίψεως, η ρίψη παρέχει τον επιθυμητό όγκο δυνάμεων στην περιοχή του αντικειμενικού σκοπού σε χρόνο πολύ λιγότερο απ” ότι η αεροπροσγείωση.
Αρχική μαχητική αδρανοποίηση. Απόρροια του τρόπου εισόδου των τµηµάτων στη μάχη κατά τις αεραποβατικές επιχειρήσεις. Η ανάγκη αναδιοργανώσεως και λήψεως των σχηματισμών μάχης απαιτεί κάποιο χρόνο κατά τον οποίο τα τμήματα αδρανοποιούνται από την άποψη της μαχητικής ικανότητος. Αποτελέσματα της αδρανοποιήσεως αυτής είναι η μεγάλη τρωτότητα των αεραποβατικών στρατευμάτων κατά την άφιξη των στην περιοχή του ΑΝΣΚ και αμέσως μετά απ’ αυτήν. Η ανεπιτυχής τυχόν ρίψη ή προσγείωση δυνάμεων και το ενδεχόμενο της μεγάλης διασποράς παρατείνουν την αδρανοποίηση επί περισσότερο χρόνο.
Μεγάλη εµβέλεια. Οι αεραποβατικές δυνάμεις έχουν μεγάλη εμβέλεια, πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι οι χερσαίες και ναυτικές δυνάμέις. Έτσι δίνεται η δυνατότητα να καλύψουν τις οποιεσδήποτε ανάγκες χώρου και χρόνου του σύγχρονου πεδίου της μάχης.
Περιορισμένη ταχυκινησία στο έδαφος. Αυτή μπορεί να βελτιωθεί µε οχήματα που μπορεί να αποτελέσουν ένα μέρος από τα βαριά εφόδια που θα ριχτούν από τον αέρα ή µε τη χρήση ελικοπτέρων.
Περιορισμένη ή καθόλου αρματική κάλυψη. Αυτό επιβάλλει από τις αεραποβατικές δυνάµεις, την εκμετάλλευση του εδάφους που είναι ζωτικής σηµασίας γι’ αυτές, αλλά και την προσοχή από µέρους των σχεδιαζόντων την επιχείρηση έτσι ώστε να αποκλειστεί η περίπτωση να επιλεγούν περιοχές αεροπροσγείωσης ή ρίψης όπου ο εχθρός τις ελέγχει µε ταχυκίνητα µηχανοκίνητα ή τεθωρακισµένα τµήµατα.
Αδυναµία ∆ιεξαγωγής Αµυντικού Αγώνα µεγάλης χρονικής διάρκειας. Απαιτείται σύντοµα η βοήθεια ή ενίσχυση από άλλες δυνάµεις ή αντικατάσταση της αεροαποβατικής δυνάµεως. Η κατάσταση βελτιώνεται με την ύπαρξη αντιαρματικών όπλων και λοιπών βαρέων όπλων πεζικού.
Ανάγκη εγγύς αεροπορικής υποστηρίξεως και εφοδιασµού. Επειδή τα οργανικά μέσα υποστηρίξεως είναι περιορισμένα απαιτείται αφ’ ενός µεν εγγύς αεροπορική υποστήριξη, αλλά και αφ’ ετέρου η προμήθεια της αεραποβατικής δύναμης µε ικανούς αριθμούς Α/Τ όπλων.
Οι δυνατότητες των αεραποβατικών δυνάμεων είναι οι ακόλουθες:
Ταχεία αντίδραση
Ευχαίρεια εκτέλεσης κάθετων υπερκεράσεων.
Αποτρεπτική ισχύς.
Επίτευξη Αιφνιδιασμού.
Ανάληψη ποικίλων αποστολών.
Ταχεία αντίδραση
Ευχαίρεια εκτέλεσης κάθετων υπερκεράσεων.
Αποτρεπτική ισχύς.
Επίτευξη Αιφνιδιασμού.
Ανάληψη ποικίλων αποστολών.
Οι περιορισμοί των αεραποβατικών στρατευμάτων είναι οι παρακάτω:
Τρωτότητα. Η τρωτότητα περιλαμβάνει την αεράμυνα, τα μηχανοκίνητα και τεθωρακισμένα μέσα και τις απειλές χρήσης πυρηνικών, βιολογικών και χημικών όπλων.
Καιρικές Συνθήκες.
Περιορισμοί Δομής όπως είναι η έλλειψη βαρέων όπλων και τεθωρακισμένων ή μηχανοκίνητων δυνάμεων.
Τρωτότητα. Η τρωτότητα περιλαμβάνει την αεράμυνα, τα μηχανοκίνητα και τεθωρακισμένα μέσα και τις απειλές χρήσης πυρηνικών, βιολογικών και χημικών όπλων.
Καιρικές Συνθήκες.
Περιορισμοί Δομής όπως είναι η έλλειψη βαρέων όπλων και τεθωρακισμένων ή μηχανοκίνητων δυνάμεων.
Tέλος, οι αεροκίνητες επιχειρήσεις διεξάγονται από αεροκίνητα Τακτικά Συγκροτήματα. Το αεροκίνητο τακτικό συγκρότημα είναι ένα τακτικό συγκρότημα (μία κατάλληλα συγκροτημένη δύναμη διαφόρων Όπλων και Σωμάτων) στο οποίο έχουν διατεθεί Μονάδες, υπομονάδες ή Τμήματα Αεροπορίας Στρατού διαφόρων τύπων (επιθετικά, μεταφορικά και μέσης μεταφορικής ικανότητας) και το οποίο βασίζεται ή εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες των ελικοπτέρων για την εκτέλεση συγκεκριμένης αποστολής ή επιχείρησης υπό τον έλεγχο ενός Διοικητού με ο επιτελείο του. Μπορεί να περιλαμβάνει τμήματα ορισμένων ή όλων των Όπλων και Σωμάτων. Ένας Διοικητής επίγειας Μονάδας, καθορίζεται ως διοικητής του αεροκίνητου τακτικού συγκροτήματος. Ο Διοικητής του αεροκίνητου τακτικού συγκροτήματος μπορεί να συνδυάσει Λόχους Πεζικού και Λόχους ή τμήματα αεροπορίας στρατού για να ενεργήσουν είτε ανεξάρτητα είτε σε συνδυασμό με άλλες τακτικές ενέργειες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου